تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 379 |
تعداد مقالات | 3,110 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,205,713 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,821,138 |
ارائه سناریوهای آینده بازاریابی گردشگری در دوران پساکرونا در افق ده ساله | ||
آینده پژوهی ایران | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 13، دی 1401، صفحه 133-154 اصل مقاله (885.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jfs.2023.16226.1336 | ||
نویسندگان | ||
محمد طالاری* 1؛ عادله دهقانی قهنویه2 | ||
1استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه )س(، قم، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی- بازاریابی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 شهریور 1400، تاریخ بازنگری: 20 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 23 آبان 1401 | ||
چکیده | ||
هدف: با توجه به آسیب زیادی که کرونا به صنعت گردشگری وارد نمود، بیتوجهی به آینده بازاریابی گردشگری میتواند این صنعت و اقتصاد را با چالش جدی مواجه نماید و عواقب جبرانناپذیری بههمراه داشته باشد. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل کلیدی، پیشرانها و همچنین سناریوهای آینده بازاریابی گردشگری میباشد. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی – توسعه ای، از نظر ماهیت توصیفی- تحلیلی و از نظر روششناسی مبتنی بر آمیخته (کیفی – کمی) است. روش این پژوهش، سناریونویسی است و با استفاده از نرمافزار میکمک جهت شناسایی پیشرانهای کلیدی و شناسایی سناریوها با نرمافزار سناریو ویزارد انجام گرفته است. یافته ها: ابتدا به شناسایی فراروندها و روندهای آینده بازاریابی گردشگری پساکرونا پرداخته شده است که 41 روند کلیدی و 8 فراروند شناسایی گردید. با استفاده از پرسشنامه، اثرات متقاطع و تکمیل بنابر نظر خبرگان، 19 عامل کلیدی در آینده بازاریابی گردشگری در پساکرونا شناسایی گردید؛ سپس با استفاده از پرسشنامه، اثرات متقاطع و با کمک نرمافزار سناریو ویزارد دو گروه سناریوی مطلوب و نامطلوب شناسایی شد. نتیجه گیری: براساس نتایج پژوهش، دو سناریو مطلوب و دو سناریوی نامطلوب مطرح است که نتایج میتواند به سیاستگذاران و تصمیمگیرندگان بازاریابی و گردشگری کمک کند تا با در نظر داشتن عوامل مؤثر و سناریوهای مطرح شده برنامهریزی مناسبی برای صنعت در دوران پساکرونا داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازاریابی گردشگری؛ پساکرونا؛ آیندهنگاری؛ سناریو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Presenting Future Tourism Marketing Scenarios in the Post-Corona Era Over A Ten-Year Horizon | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Talari1؛ Adeleh Dehghani Ghahnavieh2 | ||
1Assistant Professor, Department of Business Management, Faculty of Humanities, Hazrat Masoumeh University, Qom, Iran | ||
2Ph.D. student of business management-marketing, Faculty of Social Sciences, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: Due to the great damage that Corona has inflicted on the tourism industry, neglecting the future of tourism marketing can pose a serious challenge to this industry and economy and have irreparable consequences. The purpose of this study is to identify key factors, drivers and future scenarios of the tourism marketing. Method: The present study is applied-developmental in terms of purpose, descriptive-analytical in nature and mixed (qualitative-quantitative) in terms of methodology. The method of this research is scenario writing using MicMac software to identify key drivers and scenarios with Wizard scenario software. Findings: First, the future trends and meta-trends of post-corona tourism marketing were identified, of which 41 key trends and 8 meta-trends were identified. According to experts, 19 key factors in the future of tourism marketing in post- corona were identified using the cross-impact analysis and questionnaire completion. Then, using the cross-impact analysis questionnaire and with the help of the Wizard scenario software, two groups of favorable and unfavorable scenarios were identified. Conclusion: Based on the research results, there are two favorable scenarios and two unfavorable scenarios that can help marketing and tourism policy-makers and decision-makers to take into account the effective factors and scenarios proposed for proper planning of industry in the post-Corona era. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Tourism Marketing, Post-Corona, Foresight, Scenario | ||
مراجع | ||
اکبری، مجید؛ انصاری، معصومه. (1399). بازشناسی محرکهای مؤثر بر رقابتپذیری سفر و گردشگری برای دوران پساکرونا (مطالعه موردی: ایران)، مطالعات مدیریت گردشگری، 15(ویژهنامه کووید 19): 284- 253.
کیاکجوری، حکیمه؛ نسیمی، محمدعلی، تقی پوریان، محمدجواد؛ قنبرزاده، قدیر. (1399). ارائه مدل مزیتهای رقابتی کسب و کار گردشگری سلامت در پساکرونا با بکارگیری تکنیک فراترکیب، مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 3 (4): 66- 45.
References
Akbari, Majid; Ansari, Masoumeh. (2020). Recognition of Motivations Affecting the Competitiveness of Travel and Tourism for the Post-Crown Period (Case Study: Iran), Tourism Management Studies, 15)19), 284- 253. (in Persian)
Buheji, M., & Founding, I. J. Y. E. (2020). Future foresight of post covid-19 generations. International Journal of Youth Economy, 4(1),1-11.
Dillette, A. K., Douglas, A. C., & &rzejewski, C. (2021). Dimensions of holistic wellness as a result of international wellness tourism experiences. Current Issues in Tourism, 24(6), 794-810.
El-Said, O., & Aziz, H. (2021). Virtual Tours a Means to an End: An Analysis of Virtual Tours’ Role in Tourism Recovery Post COVID-19. Journal of Travel Research, 61(3), 528- 548.
Gariboldi, M. I., Lin, V., Bland, J., Auplish, M., & Cawthorne, A. (2021). Foresight in the time of COVID-19. The Lancet Regional Health-Western Pacific, 6, 1-6.
Gössling, S., Scott, D., & Hall, C. M. (2020). Pandemics, tourism and global change: a rapid assessment of COVID-19. Journal of Sustainable Tourism, 29(1), 1-20.
Hao, F., Xiao, Q., & Chon, K. (2020). COVID-19 and China’s hotel industry: Impacts, a disaster management framework, and post-pandemic agenda. International journal of hospitality management, 90, 1-11.
Haywood, K. M. (2020). A post COVID-19 future-tourism re-imagined and re-enabled. Tourism Geographies, 22(3), 599-609.
Hysa, B., Karasek, A., & Zdonek, I. (2021). Social media usage by different generations as a tool for sustainable tourism marketing in society 5.0 idea. Sustainability, 13(3), 1-27.
Jin, X., Bao, J., & Tang, C. (2021). Profiling and evaluating Chinese consumers regarding post-COVID-19 travel. Current Issues in Tourism, , 25(5), 745-763.
Kenzhebekov, N., Zhailauov, Y., Velinov, E., Petrenko, Y., & Denisov, I. (2021). Foresight of Tourism in Kazakhstan: Experience Economy. Information, 12(3), 1-16.
Ketter, E., & Avraham, E. (2021). #StayHome today so we can# TravelTomorrow: tourism destinations’ digital marketing strategies during the Covid-19 pandemic. Journal of Travel & Tourism Marketing, 38(8), 819-832.
Kiakjuri, Hakimeh; Nasimi, Mohammad Ali, Taghi Pourian, Mohammad Javad; Qanbarzadeh, Qadir. (2020). Presenting the Competitive Advantage Model of Health Tourism Business in Post-Corona Using Hypertext Technique, International Business Management, 3 (4), 45-66. (in Persian)
Kostin, K. B. (2018). Foresight of the global digital trends. Strategic Management-International Journal of Strategic Management and Decision Support Systems in Strategic Management, 23(1), 11-19.
Krys, CH,. Born, D. (2020). Trend Compendium 2050 December 2020 Six megatrends that will shape the world. https://www.rolandberger.com
Li, G., & Jiao, X. (2020). Tourism forecasting research: a perspective article. Tourism Review, 83, 1-5.
Lin, H. C., Han, X., Lyu, T., Ho, W. H., Xu, Y., Hsieh, T. C., & Zhang, L. (2020). Task-technology fit analysis of social media use for marketing in the tourism and hospitality industry: a systematic literature review. International Journal of Contemporary Hospitality Management. 32(8), 2677-2715.
Matiza, T. (2020). Post-COVID-19 crisis travel behaviour: towards mitigating the effects of perceived risk. Journal of Tourism Futures, 8(1), 99-108.
Nair, B. B., & Sinha, S. (2020). COVID-19 & future travel decisions: How do the destination- choice- basedmotivators redefine tourist’s choices? Enlightening Tourism, 10(2), 306-322.
Scarlett, H. G. (2021). Tourism recovery and the economic impact: A panel assessment. Research in Globalization, 3, 1-11.
Serrano, F., & Kazda, A. (2020). The future of airport post COVID-19. Journal of Air Transport Management, 89, 1-10.
Sharma, G. D., Thomas, A., & Paul, J. (2021). Reviving tourism industry post-COVID-19: A resilience-based framework. Tourism management perspectives, 37, 1-11.
Sigala, M. (2020). Tourism and COVID-19: Impacts and implications for advancing and resetting industry and research. Journal of business research, 117, 312-321.
Sohn, J. I., Alakshendra, A., Kim, H. J., Kim, K. H., & Kim, H. D. (2021). Understanding the New Characteristics and Development Strategies of Coastal Tourism for Post-COVID-19: A Case Study in Korea. Sustainability, 13(13), 1-13.
Vasudevan, S. (2021). Heal the World: Wellness Tourism and Market Readiness in Post Corona Travel. Co-Editors, 34, 98-108.
Villacé-Molinero, T., Fernández-Muñoz, J. J., Orea-Giner, A., & Fuentes-Moraleda, L. (2021). Understanding the new post-COVID-19 risk scenario: Outlooks and challenges for a new era of tourism. Tourism Management, 86, 1- 11.
Whittington, A. (2014). Family vacation 2050: socially and technologically-driven scenarios of the future of family travel, recreation and tourism. Tourism Recreation Research, 39(3), 379-396.
World Tourism Organization. (2020). UNWTO World tourism Barometer, May 2020 - Special focus on the impact of COVID-19 (summary). UNWTO.
World Travel and Tourism Council. (2020, March 13). Coronavirus puts up to 50 million Travel and Tourism jobs at risk says WTTC.
Yoo, K. H., & Gretzel, U. (2016). The role of information and communication technologies (ICTs) in marketing tourism experiences. In The handbook of managing and marketing tourism experiences. Emerald Group Publishing Limited, 409-428.
Yung, R., Khoo-Lattimore, C., & Potter, L. E. (2021). Virtual reality and tourism marketing: Conceptualizing a framework on presence, emotion, and intention. Current Issues in Tourism, 24(11), 1505-1525.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 390 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 433 |