تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,250,943 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,041 |
تحلیل رابطة آزادی با بیلدونگ در اندیشة متقدم و متأخر فیشته و نسبت آن با وحدت اجتماعی و امر جهانوطنی | ||
فلسفه غرب | ||
دوره 1، شماره 3، آذر 1401، صفحه 73-88 اصل مقاله (303.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2023.17716.1023 | ||
نویسندگان | ||
فرزاد کیانی* 1؛ پروانه ولوی2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 25 مرداد 1401، تاریخ بازنگری: 14 دی 1401، تاریخ پذیرش: 11 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
«بیلدونگ» در فلسفة فیشته با ایدههای کلی او در فلسفة عملی، بهویژه با تفسیرش از اهمیت وحدت اجتماعی برای شکلدهی به افراد جامعه و تأثیر قواعد اخلاقی در زندگی افراد مرتبط است. همچنین تمایل جهانوطنی فیشته برای شکوفایی انسانها تحت تأثیر افکار او در پرورش ملت الگو قرار دارد. جهت فکری او در راستای نگاه نژادپرستانه نیست و در اندیشة خود افراد را بهسمت شکلدهی یک جامعة واحد از طریق مؤلفة انسانیت و آزادی، ترغیب میکند. فیشته در اندیشة متقدم خود بهدنبال ایناست که از طریق امر آزادی، یک بیلدونگ اجتماعی در مقام هارمونی میانفردی را شکل دهد و در اندیشه متأخر خود بهکمک آزادی و تعریفی جدید از دانش، میخواهد یک ملت الگو را پرورش دهد تا نمونهای عینی پیش روی دیگر ملتها باشد و از این طریق، یک جهانوطن را بهوجود آورد. روش پژوهش حاضر، کیفی است و با روش اسنادیـتحلیلی، به توصیف و تحلیل رابطة آزادی و بیلدونگ در اندیشة فیشته پرداخته و دادههای پژوهش، بهروش کتابخانهای گردآوری شدهاند. نتیجة این پژوهش میخواهد نشان دهد که فیشته با تعریفی که از آزادی انسان و ارتباط آن با بیلدونگ ارائه میکند، غایت انسان را اندیشة مطلق و ارادهای آزاد قرار میدهد که سازندة هارمونی میان افراد است. وقتی محور پرورش و شکوفایی انسان خودآگاهی و آزادی باشد، دیگر غایتی در بیرون وجود ندارد که بهخاطر آن در میان افراد تضاد شکل بگیرد و اصل وحدت میان افراد محقق میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
ملت؛ جهانوطن؛ بیلدونگ؛ تأمل؛ تفکر؛ فیشته | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the relationship between freedom and Bildung in Fichte's early and late thought and its relationship with social unity and cosmopolitanism | ||
نویسندگان [English] | ||
Kiani Farzad1؛ Parvaneh Valavi2 | ||
1PhD student in Philosophy of Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Bildung in Fichte's philosophy is related to his general ideas in practical philosophy, especially with his interpretation of the importance of social unity to shape the members of the society and the influence of moral rules in people's lives. Also, Fichte's cosmopolitan desire for human flourishing is influenced by his thoughts on cultivating a model nation. His thought direction is not in line with a racist point of view and in his thought he encourages people to form a single society with the component of humanity and freedom. In his early thought, Fichte seeks to form a collective Bildung through the issue of freedom in the position of interpersonal harmony, and in his late thought, with the help of freedom and a new definition of knowledge, he wants to cultivate a model nation that is be an objective example in front of other nations in order to create a cosmopolitan world. The method of this research is qualitative, and the description and analysis of the relationship between freedom and Bildung in Fichte's thought has been done with the documentary-analytical method, and the research data has been collected in a documentary way. The result of this research wants to show that Fichte, with his definition of human freedom and its relationship with Bildung, places the ultimate goal of man as absolute thought and free will, which is the creator of harmony between people. When the center of human development and prosperity is self-awareness and freedom, there is no longer an outside goal for which conflict is formed among people, and the principle of unity among people is realized. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Nation, cosmopolitan, Bildung, reflection, thinking, Fichte | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 969 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 260 |