تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 306 |
تعداد مقالات | 2,517 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,765,953 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,102,094 |
سردبیر مهمان:آقای دکتر دارا تفضلی، دانشگاه نیوکاسل، استرالیا، (مقالات شماره 1 الی 7 ) | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
سخن سردبیر، دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 24، مهر 1401 اصل مقاله (78.67 K) | ||
تاریخ دریافت: 23 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 23 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
فناوری در آموزش و یادگیری زبان فارسی و سایر زبانها آموزش و یادگیری زبان به کمک فناوری و آنچه که به اختصار CALL نامیده میشود، به صورت گسترده جایگاه خود را در بافتهای آموزشی گوناگون از آموزش ابتدایی تا آموزش عالی در بسیاری از کشورهای توسعهیافته و در حالتوسعه پیدا کرده است؛ از این رو پژوهشگران بسیاری به این حوزه خاص علاقهمند شدهاند و پژوهشهای بسیاری را به انجام رسانده و چاپ نمودهاند. هدف از آمادهسازی ویژهنامۀ فناوری در آموزش و یادگیری زبان فارسی و سایر زبانها آن بود تا بتوانیم مجموعهای از مقالات تخصصی در این حوزه را در دسترس تمامی علاقهمندان قرار دهیم و بتوانیم به واسطه آن نگاهی ویژه به این حوزه خاص جلب نماییم. ما بر این باوریم که ویژهنامه توانسته است تا حدودی به هدف خود برسد. اگرچه غافل از آن نیستیم که میتوانستیم مجموعهای بهتر با تمرکز بیشتر بر زبان فارسی ارائه دهیم. از پانزده مقاله ارسال شده برای ویژهنامه، هفت مقاله مرتبط با آموزش زبان فارسی بوده و هشت مقاله به زبان اتگلیسی پرداختهاند. این مساله مارا امیدوار میکند که در آینده نزدیک، شاهد توجه بیشتر فارسیپژوهان بر اهمیت فناوری در آموزش و یادگیری زبان باشیم. از میان مقالات متمرکز بر زبان فارسی تنها یک مقاله مورد پذیرش داوران و دبیر تخصصی قرار گرفت. مقالات پدیرفته شده در این ویژهنامه را می توان به دو بخش نظری و تجربی طبقهبندی نمود. در بخش نظری و در اولین مقاله این ویژهنامه، جمالالدین و همکاران به تحلیل نظاممند پژوهشهای انجام شده در زمینه آموزش و یادگیری زبان به کمک فناوری در داخل ایران پرداختهاند تا تصویری کلی از وضعیت فناوری در آموزش و یادگیری زبانها در داخل ایران علیالخصوص آموزش و یادگیری زبان فارسی به کمک فناوری ترسیم نمایند. سپس، دبیر مروری بر وضعیت کنونی آموزش و یادگیری زبان از راه دور در شرایط اضطراری ایران و سایر کشورهای جهان در طول بحران کرونا داشته و جنبههای مختلف آموزش برخط را بررسی مینماید تا استادان و تصمیمگیران به درک بهتری از وضعیت فعلی دست یابند و به سمت آموزشی فراتر از آموزش برخط موقت موجود حرکت کنند تا آموزشی با کیفیت و برنامهریزی شده را برای زبانآموزان فراهم سازند. در بخش دوم و تجربی، نامی در سومین مقاله با تمرکز بر کلاسهای وارونه (یا معکوس) و کاربرد وبکوئست به رفع چالش نگارش زبان آموزان به ویژه مقالههای چند-پاراگرافی منسجم پرداخته است. در همین راستا، بهبودزاده و مزدایسنا نیزکلاسهای وارونه (یا معکوس) را از دیدگاه زبانآموزان و در بافت آموزش عالی مورد بررسی قرار دادهاند. در ادامۀ این بخش، محمدی به نقش حیاتی والدین در میانجیگری و جهت دادن به یادگیری زبانآموزان میپردازد و در مقالۀ خویش یکی از ابزارهای نوظهور در آموزش و یادگیری به کمک فناوری یعنی بازیهای دیجیتال را مورد آزمایش قرار میدهد. در ششمین مقاله از این ویژه نامه، اعطارشرقی و همکاران به تاثیر فناوری بر توانایی نگارش و همچنین نگرش زبان آموزان انگلیسی میپردازند. در انتهای ویژهنامه، رحیمی اهمیت انگیزه در یادگیری زبان را با استفاده از دورههای همگانی آموزش آزاد برخط (موک) جستجو میکند و توصیههایی برای موفقیت بیشتر زبان آموزان ارائه مینماید. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Editor-in-chief's note | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 12 |