تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,141 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,401 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,859,919 |
اثر بخشی درمان شناختی رفتاری متمرکز بر تروما بر کاهش نشانگان در دانش آموزان دختر دارای علایم اختلال استرس پس از سانحه | ||
بهداشت روانی و فرهنگ | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، دی 1401، صفحه 41-60 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/mhc.2022.17855.1014 | ||
نویسندگان | ||
فرزانه حقیقی* 1؛ مهرداد کلانتری2؛ اسماعیل شیری* 3 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد خمینی شهر | ||
2استاد گروه روانشناسی بالینی دانشگاه اصفهان | ||
3استادیار گروه روانشناسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) | ||
تاریخ دریافت: 24 شهریور 1401، تاریخ بازنگری: 21 آذر 1401، تاریخ پذیرش: 23 آذر 1401 | ||
چکیده | ||
هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری متمرکز بر تروما بر تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان دختر دارای نشانگان اختلال استرس پس از سانحه بود. این پژوهش، از نوع نیمه تجربی و طرح آن به صورت دو گروهی همراه با سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری (1ماهه) بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر دارای نشانه های اختلال استرس پس از سانحه پایه های هفتم و هشتم متوسطه دوره اول مدارس دولتی شهر اصفهان بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای از میان آنها 40 دانش آموز دارای نشانگان اختلال استرس پس از سانحه به عنوان نمونه انتخاب شدند و بعد از همتاسازی به صورت زوجی بر اساس سن، تحصیلات، شدت نشانگان و معدل تحصیلی به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل اختصاص یافتند. ابزارهای پژوهش مصاحبه بالینی اختلال استرس پس از سانحه براساسDSM-5 و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی و همکاران (2001) بود. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد بین نمره های عامل (پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری) و گروهها در نمره پذیرش، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامهریزی و ارزیابی مجدد مثبت به جز دیدگاه گیری تفاوت معناداری وجود داشت (01/0>P). همچنین بین نمره های عامل (پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری) و گروه ها در نمره سرزنش خود، نشخوار فکری، فاجعهسازی و سرزنش دیگران تفاوت معناداری وجود داشت (01/0>P). به طور کلی درمان شناختی رفتاری متمرکز بر تروما در افزایش راهبردهای مثبت و کاهش راهبردهای منفی تنظیم هیجان موثر بوده است و میتوان از آن در مراکز درمانی استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
درمان شناختی رفتاری متمرکز بر تروما؛ اختلال استرس پس از سانحه؛ افکار مزاحم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Trauma-Focused Cognitive-Behavioral Therapy on Cognitive Emotion Regulation in Students with Post-Traumatic Stress Disorder | ||
نویسندگان [English] | ||
Farzaneh Haghighi1؛ Mehrdad Kalantari2؛ Esmaiel Shiri3 | ||
1 Master of Clinical Psychology,Islamic Azad University of Khomeini Shahr, | ||
2Professor of Clinical Psychology, University of Isfahan, | ||
3Assistant Professor of Psychology, Imam Khomeini International University | ||
چکیده [English] | ||
Objective: The aim of this study was to evaluate the effectiveness of trauma-focused cognitive-behavioral therapy on reducing syndrome in female students with symptoms of post-traumatic stress disorder. Method: This research was quasi-experimental and its design was had two groups with three stages of pre-test, post-test and 11-month follow-up. The statistical population included all students with symptoms of post-traumatic stress disorder in the high school seventh and eighth grades of the first year of public schools in Isfahan, using cluster sampling method Forty students with post-traumatic stress disorder were selected as a sample and after mating in pairs on the basis of age, education, symptom severity and grade point average were randomly assigned to experimental and control groups. Research tools were Clinical interview of post-traumatic stress disorder based on 5-DSM and Children's Revised Impact of Event Scale (CRIES- 8- R). analysis of variance with repeated measurement was used to analyze the data. Results: The results showed that there was a significant difference between factor scores (pre-test, post-test and follow-up) in the scores of PTSD syndrome (0/001> P), avoidance (P <0.019) and the score of intrusive thoughts (P <0.0011). But there was no significant difference between the average scores of PTSD syndrome, avoidance and intrusive thoughts of in the post-test stage and follow-up test. Conclusion: In general, trauma-focused cognitive-behavioral therapy has been effective in reducing the scores of post-traumatic stress disorder syndrome, avoidance and intrusive thoughts and can be used in medical centers. Key words: Trauma-focused Cognitive-Behavioral Therapy, Post-Traumatic Stress Disorder syndrome | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Trauma-Focused Cognitive Behavioral Therapy, Post- Traumatic Stress Disorder Symptoms, Emotion Regulation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 496 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 236 |