تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,250,640 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,844,903 |
نگرش دانشجویان حسابداری نسبت به مقطع کارشناسی ارشد | ||
دانش حسابداری مالی | ||
دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 36، فروردین 1402، صفحه 33-59 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jfak.2023.18337.3064 | ||
نویسندگان | ||
محمد عرب مازار یزدی* 1؛ پرستو دهپور آتش بیک2؛ زهرا جودکی چگنی2 | ||
1دانشیار حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 02 بهمن 1401، تاریخ بازنگری: 21 اردیبهشت 1402، تاریخ پذیرش: 26 اردیبهشت 1402 | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف کنکاش پیرامون نگرش دانشجویان حسابداری نسبت به مقطع کارشناسی ارشد صورت گرفته است. روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کیفی است و با استفاده از روش تحلیل تم انجام شده است. جامعه آماری شامل دانشجویان و فارغالتحصیلان کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاههای دولتی کشور است که به روش گلولهبرفی انتخاب شدهاند. جمعآوری دادهها تا زمان دستیابی به اشباع نظری ادامه یافته است. در پژوهش حاضر پس از برگزاری 14 مصاحبه از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاههای دولتی، اشباع نظری محرز گردید. یافتهها: نتایج این پژوهش چهار تم اصلی شامل بسترهای اقتصادی، سیاسی وفرهنگی، امتیازات مورد انتظار از ادامه تحصیل، فاصله انتظارات و راهکارهای برگزاری بهینه دوره ارشد از نگاه دانشجویان را معرفی میکند. نتیجهگیری: بسترهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نوع نگرش دانشجویان حسابداری نسبت به مقطع کارشناسی ارشد را تحت الشعاع قرار میدهد. همچنین دانشجویان حسابداری به امید کسب امتیازات مختلفی وارد این مقطع شده و به سبب مسائلی که وجود دارد انتظارات آنها به میزان کافی برآورده نشده است. دانش افزایی: پژوهش حاضر با شناسایی عوامل انگیزشی دانشجویان حسابداری میتواند به نهادهای قانونگذار نظیر وزارت علوم و دانشگاهها راهحلهایی ارائه دهد تا نیاز دانشجویان ومتخصصان دارای مدرک کارشناسی ارشد برآورده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل تم؛ حسابداری؛ کارشناسی ارشد؛ نگرش دانشجویان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Attitude of accounting students towards master's degree | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Arabmazar Yazdi1؛ Parastoo Dehpour Atashbeik2؛ Zahra Joudaki chegeni2 | ||
1Associate Professor of Accounting, Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
2Ph.D Candidate of Accounting, Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: The purpose of the present study is to explore the attitude of accounting students towards the master's degree. Method: The current research is qualitative research and was conducted using the theme analysis method. The statistical population includes students and graduates of master's degrees in accounting from public universities of the country, who were selected by the snowball method. Data collection continued until theoretical saturation was reached. In the present research, after conducting 14 interviews with students and graduates of public universities, theoretical saturation was determined. Results: The results of this research introduce four main themes, including economic, political and cultural contexts, expected points from continuing education, the gap between expectations, and optimal solutions for conducting the master's course from the students' point of view. Conclusion: Economic, political and cultural contexts affect the attitude of accounting students towards the master's degree. Also, accounting students entered this course hoping to get different points, and due to the issues that exist, their expectations have not been met sufficiently. Contribution: By identifying the motivational factors of accounting students, the present research can provide solutions to law-making institutions such as the Ministry of Science and universities to meet the needs of students and professionals with master's degrees. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Theme Analysis, Accounting, Master's Degree, Students' Attitude | ||
مراجع | ||
ازکیا، مصطفی و دربان آستانه، علیرضا. (1382). روشهای کاربردی تحقیق، انتشارات کیهان، 1 (1).
افشار، ابراهیم. ( 1392 ). مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمین های، تهران، نشر نی.
اکیدی، مریم. (1398). سنجش نگرش و ادراکات دانشجویان و دانشآموختگان کارشناسی ارشد نسبت به نقش برنامههای درسی رشته تحصیلی خود در کسب مهارتهای شغلی، انتظارات شغلی و شانس اشتغال آنها. مطالعات و تحقیقات در علوم رفتاری، 1 (1).
بازرگان، عباس. (1394). استانداردهای آموزش عالی:از آرمان تا واقعیت، فصلنامه نامه آموزش عالی،8(30): 11-23.
حریری، نجلا. (1385). اصول و روشهای پژوهش کیفی. چاپ اول، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی - واحد علوم تحقیقات.
حسینی، علی و خوئینی، مهین. (1399). نقش ارزشهای فرهنگی در عوامل موثر بر انتخاب شغل در حرفه حسابداری. پژوهشهای تجربی حسابداری، 10 (37):55-80.
طهاسب زاده شیخلار، داود؛ مهین حسین نیا، فاطمه؛ عظیمی آقبلاغ، احد و سیدی نظرلو، سیدطاهر. (1398). ارزشیابی کیفیت برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی بر اساس مدل کانو. فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیبابی آموزشی، 9 (28): 75-106.
کرمی، غلامرضا و تاجیک، کامران. (1394). تدوین مدل گزارشگری حسابداری تورمی در ایران. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 22 (1): 105-124.
همتـی، فاطمـه؛ پزشـکیراد، غالمرضـا؛ چیـذری، محمـد. (1386). بررسـی وضعیـت شـغلیو موفقیـت شـغلی دانـش آموختـگان مراکـز آمـوزش کشـاورزی اسـتان آذربایجـان شـرقی. علـوم ترویـج و آمـوزش کشـاورزی ایـران، 3(1): 1-8. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 448 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 559 |