تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 2,735 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,096,602 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,250,215 |
The Relationship between Iranian EFL learners' Vocabulary Learning Strategies and their Breadth and Depth of Vocabulary Knowledge | ||
Journal of Modern Research in English Language Studies | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 مرداد 1402 | ||
نوع مقاله: research paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jmrels.2023.18867.2220 | ||
نویسندگان | ||
Farhad مظلوم* 1؛ Roqaye Oladini1؛ Mahdi Dasta2 | ||
1English Dept., Faculty of Humanities, University of Maragheh, Maragheh, Iran | ||
2Department of Educational Psychology, Faculty of Education & Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
تاریخ دریافت: 11 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 07 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 20 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
Considering the appreciated role that lexis plays in learning an additional language, research studies addressing vocabulary knowledge have attracted the attention of language teachers and researchers. The study of vocabulary learning strategies and how they relate to language learners’ vocabulary knowledge, therefore, is of immediate pedagogical as well as theoretical relevance. This study investigates the relationship between Iranian EFL learners' vocabulary learning strategies and their breadth (meaning recall and meaning recognition) and depth of vocabulary knowledge. To collect data, the Vocabulary Learning Strategies Survey, Depth of Vocabulary Knowledge Test, Meaning Recall Task and Vocabulary Level Test were given to two hundred and thirty (56 male and 144 female) English majors. Structural Equation Modeling was utilized to analyze the data and test the hypothesized model. Results indicated that strategies associated with direct individualized attempts (determination strategies) were significant predictors of both vocabulary breadth and depth knowledge and that mnemonic/memory strategies significantly predicted vocabulary breadth positively but depth negatively. Other strategies seemed to have different effects on various dimensions of vocabulary knowledge. The study has pedagogical implications for vocabulary learning and teaching. | ||
کلیدواژهها | ||
lexis؛ education؛ Iran | ||
عنوان مقاله [English] | ||
ارتباط بین راهکارهای یادگیری واژگان و عمق و دامنه واژگانی در بین زبان آموزان ایرانی | ||
نویسندگان [English] | ||
فرهاد مظلوم1؛ رقیه اولادینی1؛ مهدی دستا2 | ||
1گروه زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران | ||
2گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهزان، ایران | ||
چکیده [English] | ||
به دلیل نقش مهمی که دانش واژگان دریادگیری زبان ایفا می کند، پژوهش در این حوزه یکی از موضوع های مورد توجه پژوهشگران و مدرسان زبان بوده است. از همین روی، مطالعه راهکارهای یادگیری واژگان در زبان و کیفیت ارتباط آن با دانش واژگان از هر دو جنبه آموزشی و نظری حائز اهمیت است. هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین راهکارهای یادگیری واژگان زبان آموزان ایرانی، با عمق و دامنه دانش واژگانی آنهاست. برای گردآوری داده ها ازچهارابزار استفاده شد: پرسشنامه راهکارهای یادگیری واژگان، آزمون عمق دانش واژگان، آزمون یادآوری واژگانی و آزمون سطح واژگان. تعداد 230 (56 آقا و 144 خانم) دانشجوی رشته آموزش زبان انگلیسی در پژوهش شرکت نمودند. برای تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که راهکارهای فرد-محور و مستقیم (راهکارهای خودگردان) به شکل معنادار و مثبتی هر دو جنبه دانش واژگان (عمق و دامنه) را پیش بینی می کنند. همچنین مشخص شد راهکارهای حفظی جنبه دامنه واژگان را به شکل مثبت و جنبه عمق واژگان را به شکل منفی پیش بینی می کنند. سایر راهکارهای یادگیری واژگان تاثیرات متفاوتی روی جنبه های مختلف دانش واژگانی داشتند. نتایج پژوهش در قالب پیشنهادهایی برای یادگیری و آموزش واژگان مورد بحث قرار گرفته است. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 75 |