تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 2,735 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,096,571 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,250,211 |
Critical Thinking Skills, Academic Resilience, Grit and Argumentative Writing Performance of Iranian EFL Learners | ||
Journal of Modern Research in English Language Studies | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: research paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jmrels.2023.18827.2217 | ||
نویسنده | ||
Omid Mallahi* | ||
English Language Teaching Department, University of Hormozgan | ||
تاریخ دریافت: 05 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 13 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 01 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
The significance of positive psychology constructs in second language learning and teaching is currently being emphasized by many L2 scholars. Accordingly, the present study intended to investigate the relationship between a set of positive psychology variables (namely, critical thinking, academic resilience and grit) and argumentative writing performance of 48 Iranian EFL learners. The necessary data were collected based on the students' responses to an argumentative essay writing prompt and the instruments measuring their status in critical thinking, academic resilience and grit. The coefficient of correlation indexes indicated rather low associations between argumentative writing performance and these constructs. Multiple regression pointed to the superiority of subscales targeting affective aspects and emotion regulation in accounting for the argumentative writing performance of the learners. Nevertheless, despite the superiority of high-skilled writers compared to moderately-skilled and less-skilled writers in critical thinking, academic resilience and grit, MANOVA results indicated no statistically significant differences among these groups of learners in these variables. Finally, it was concluded that since these positive psychology constructs are responsive and amenable to instruction, some appropriate pedagogical interventions, materials, and activities must be designed to improve the students' competence in these constructs which, in turn, can positively influence their performance on rather challenging academic tasks. | ||
کلیدواژهها | ||
Argumentative writing؛ Positive psychology؛ Critical thinking؛ Academic resilience؛ Grit | ||
عنوان مقاله [English] | ||
مهارت تفکر انتقادی، تاب آوری تحصیلی، پشتکار و عملکرد نگارش مباحثه ای فراگیران ایرانی رشته آموزش زبان انگلیسی | ||
چکیده [English] | ||
اهمیت متغیرهای روانشناسی مثبت گرا در فرایند تدریس و یادگیری زبان مورد تاکید بسیاری از متخصصان زبان دوم قرار گرفته شده است. برهمین اساس، مطالعه کنونی به بررسی تعدادی از متغیرهای روانشناسی مثبت (تفکر انتقادی، تاب آوری تحصیلی و پشتکار) و عملکرد نوشتار مباحثه ای 48 دانشجوی ایرانی رشته زبان انگلیسی پرداخت. داده های موردنیاز تحقیق براساس پاسخ دانشججویان به تکلیف مقاله نویسی و ایزارهایی که وضعیت آنها را از لحاظ متغیرهای موردنظر نشان می داد بدست آمد. نتایج ضرایب همبستکی رابطه اندکی بین عملکرد نگارش مباحثه ای و این متغیرها نشان داد. تحیلیل رگرسیون چندمتغیره نشانگر عملکرد بهتر خرده متغیرهای کنترل احساس بر پیشبینی مهارت نگارش دانشجویان داشتند. علاوه براین، نتایج تحیلی واریانس چندمتغیره تفاوت آماری معناداری میان دانشجویان با سطح نگارش بالا، متوسط و پایین در متغیرهای روانشناسی مثبت نشان نداد. درنهایت این پیشنهادد ارایه شد که ازآنجاییکه متغیرهای روانشاسی مثبت در برابر تدریس پاسخگو و قابل تعدیل و اصلاح هستند، مداخلات آموزشی، مواد درسی و فعالیت های مناسبی می بایست طراحی شوند تا سطح دانشجویان را در این سازه ها بالا ببرند که به نوبه خود می تواند عملکرد آنها را درمواجهه با فعالیتهای پیچیده آکادمیک به طور مثبتی تحت تاثیر قرار دهد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
نوشتار مباحثه ای, روانشناسی مثبت گرا, تفکر انتقادی, تاب آوری تحصیلی, پشتکار | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 92 |