تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,141 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,417 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,859,922 |
سنجش وضعیت میزان شیوع آزاردیدگی هیجانی در میان دانشآموزان ششم ابتدایی و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی | ||
بهداشت روانی و فرهنگ | ||
دوره 1، شماره 1، دی 1401، صفحه 165-181 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/mhc.2023.18442.1020 | ||
نویسندگان | ||
معصومه توسلی نوری* 1؛ علی نوری2؛ مهدی عبدالهزادهرافی3 | ||
1کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش | ||
2دانشیار، علوم تربیتی- برنامهریزی درسی، دانشگاه ملایر | ||
3استادیار، روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه ملایر | ||
تاریخ دریافت: 28 بهمن 1401، تاریخ بازنگری: 11 مهر 1402، تاریخ پذیرش: 29 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
چکیده آزاردیدگی هیجانی از رفتارهای مشکلسازی است که در سکوت و آرامش ظاهری بدون توجه به پیامدهای آن صورت میگیرد. آزاردیدگی هیجانی برای رشد و سلامت کودک مضر و همچنین عاملی بر اثرات نامطلوب در بزرگسالی خواهد بود. در پژوهش حاضر هدف سنجش میزان شیوع آزاردیدگی هیجانی دانشآموزان پایه ششم و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی آنان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان پایه ششم شهر کبودرآهنگ بودند. آزمودنیهای پژوهش 250 دانشآموز بود که به عنوان نمونه به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه آزاردیدگی هیجانی (نوروزی) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی پژوهشگر ساخته که شامل آزمون از 4 درس علوم، ریاضی، نگارش و مطالعات بود. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی نشان داد که آزاردیدگی هیجانی و عملکرد تحصیلی ارتباط منفی معنیداری دارند و نتایج تحلیل ضرایب رگرسیون نشان داد که بیمحبتی و تحقیر از متغیرهای آزاردیدگی هیجانی پیشبینی کنندههای کاهش عملکرد تحصیلی میباشند. به طور کلی یافتههای پژوهش نشان میدهد آزاردیدگی هیجانی با کاهش عملکرد تحصیلی ارتباط دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژگان آزاردیدگی هیجانی؛ عملکرد تحصیلی؛ هیجان؛ رشد هیجانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The assessment of the prevalence of emotional abuse among Students in sixth and Its Relationship with Academic Performance | ||
نویسندگان [English] | ||
Masomeh Tavasolinori1؛ Ali Nouri2؛ Mahdi Abdollahzadeh Rafi3 | ||
1Master of History and Philosophy of Education | ||
2Associate Professor, Educational Sciences - Curriculum Planning, Malayer University | ||
3Assistant Professor, Psychology of Exceptional Children, Malayer University, | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Emotional annoyance is a problematic behavior that occurs in silence and apparent calm, regardless of the consequences. Emotional harassment will be detrimental to a child's development and health, as well as a factor in adverse effects in adulthood. In the present study, the aim was to measure the prevalence of emotional distress in sixth grade students and its relationship with their academic performance. The research method was descriptive-correlational. The statistical population of the study was sixth grade students in Kaboudar Ahang. The research subjects were 250 students who were randomly selected. The research tools were a questionnaire for emotional harassment (Nowruz) and a researcher-made academic performance questionnaire, which included tests from four subjects: science, mathematics, writing, and studies. Statistical methods of Pearson correlation coefficient and regression were used to analyze the data. The results of correlation coefficient showed that emotional harassment and academic performance have a significant negative relationship and the results of regression coefficient analysis showed that lack of love and humiliation of the variables of emotional harassment are predictors of reducing academic performance. In general, research findings show that emotional distress is associated with decreased academic performance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords Emotional harassment, Academic performance, Excitement, Emotional growth | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 211 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 147 |