تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 349 |
تعداد مقالات | 2,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,281,581 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,415,873 |
تأثیر تیپ شخصیت، جنسیت، سن، سابقه تدریس و مدرک تحصیلی بر سبک تدریس استادان آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آذر 1402 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jtpsol.2023.19121.1642 | ||
نویسندگان | ||
نوید اعطار شرقی1؛ علی نوازنی* 2 | ||
1استادیار مرکز آموزش زبان فارسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران | ||
2نویسندۀ مسئول، مدرس مدعو مرکز آموزش زبان فارسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 03 مرداد 1402، تاریخ بازنگری: 26 شهریور 1402، تاریخ پذیرش: 11 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
امروزه اهمیت آگاهی از ویژگیهای شخصیتی و مسائل روانشناختی در امر آموزش، بهویژه آموزش زبان کاملاً مشخص شده است. نهتنها آگاهی از تفاوتهای فردی و خصوصیات شخصیتی زبانآموزان و متناسبسازی اقدامات آموزشی با تنوع نیازها و ترجیحات آنها توسط مدرس باعث بهبود و ارتقای آموزش میشود؛ بلکه شناخت و تحلیل ویژگیهای فردی خود مدرس بهمنظور متناسبسازی روش تدریس با ترجیحات و نیازهای فراگیران، بسیار حائز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر، عبارت است از بررسی رابطۀ تیپ شخصیت، جنسیت، مدرک تحصیلی، سن، سابقۀ تدریس استادان آموزش زبان فارسی با سبک تدریس آنها. آزمودنیها، 45 مدرس از مراکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین و دانشگاه تبریز هستند. در پیشبرد پژوهش، از روشهای ترکیبی کمی و کیفی و روش پیمایشی متّکی بر پرسشنامههای مایرز – بریگز و گراشا استفاده شد و تحلیل دستاوردهای پژوهش، با اتّکا به روشهای آماری و نرمافزار SPSS انجام شد.. یافتههای پژوهش نشان میدهند که در بین استادان، سبکهای تسهیلکننده و خِبره، دارای بیشترین فراوانی است. همچنین زنان در مقایسه با مردان، بیشتر تمایل به سبکهای تسهیلکننده دارند. علاوه بر این، بیشترین فراوانی در هر سطح مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری، متعلّق به سبک تسهیلکننده است و متغیرهای دوقطبی IE (درونگرا و برونگرا) در دو سبک فردی و تسهیل کننده معنی دارند. همچنین بین همۀ سبکهای تدریس با سابقه تدریس اساتید، ارتباط وجود دارد و بهطور خاص در دو سبک خبره و آمرانه، این ارتباط معنیدار است | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زبان فارسی؛ سبک تدریس؛ تیپ شخصیت؛ تیپنمای شخصیتی مایرز– بریگز؛ مایر و بریگز؛ گراشا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effects of Personality Type, Gender, Age, Teaching Experience, and Academic Degree on the Teaching Style of Persian Language Instructors for Speakers of Other Languages | ||
نویسندگان [English] | ||
Navid Atar Sharghi1؛ Ali Navazeni2 | ||
1Assistant Professor, Persian Language Teaching Center, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran. | ||
2Corresponding Author, Guest lecturer of Persian Language Teaching Center, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
In present scholarship, a clear awareness has been developed concerning the importance of personality traits and psychological issues within the realm of education, particularly in the field of language education. Not only does the awareness regarding individual differences and personality characteristics of language learners, and the adaptation of educational measures to the diversity of their needs and preferences by the teacher, improve and promote the learners' learning process, but it is also crucial to recognize and analyze the individual characteristics of the teacher. By doing so, it enables the adaptation of the teaching method to cater to the preferences and needs of the learners. This study aims to investigate the relationship between various factors, namely personality type, gender, academic degree, age, and teaching experience, of Persian language teachers and their teaching styles. The participants of this research consist of 45 instructors from the Persian Language Teaching Centers at Imam Khomeini International University and Tabriz University. To this end, a mixed-methods approach with the use of a survey method based on Myers-Briggs and Grasha questionnaires was adopted and the obtained data was analyzed with SPSS software. The findings of this study showed that among professors, facilitating and expert styles outnumbered other features. Furthermore, in comparison to men, women tend to exhibit a higher propensity for facilitating styles. In the case of the facilitating style, the variable exhibited the highest frequency among participants holdings master's and PhD degrees. The bipolar variables of introvert and extrovert were found to be statistically significant for both individual and facilitating styles. Ultimately, a relationship exists between all the teaching styles and the teaching experience possessed by the professors. Such relationship was statistically significant, especially when considering the expert and authoritarian styles. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Persian language teaching, teaching style, personality type, Myers-Briggs Type Indicator, Myers & Briggs, Grasha | ||
مراجع | ||
احقر بازرگان، نگین، صنایعی، علی و انصاری، آذرنوش. (1396). بررسی تأثیر ابعاد شخصیتی مایرز – بریگز بر تمایل به خرید الکترونیکی خریداران، نشریه مدیریت بازرگانی، 9 (1)، 21-42.
اعطار شرقی، نوید و اکبری، بیتا. (1399). بررسی نقش عوامل انگیزشی و خودهای شخصیتی در یادگیری زبان فارسی. پژوهشنامۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، دورۀ 9، شمارۀ 2، (پیاپی 20)، 65- 86 .
پورصابری، رقیه و یعقوبی بگلر، نرگس. (1397). بررسی نقش تیپهای شخصیتی مایرز بریگز در پیشبینی تعللورزی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز. نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 11(1)، 118-125.
حقانی، فریبا، چاوشی، الهام، والیانی، علی و یارمحمدیان، محمد حسین. (1389). سبکهای تدریس اساتید مقطع علوم پایه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی (ویژهنامه توسعه آموزش)،10(5)، 943- 949 .
درویشقدیمی، فرشته و رودباری، مسعود. (1390). سبکهای تدریس اعضای هیات علمی دانشکدههای تابعه دانشگاه علوم پزشکی ایران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 11(8)، 917- 925.
رازقینژاد، محمدحسین، بخشی، حمید و مشایخی، ناصر. (1389). بررسی سبک های تدریس اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. مجله پزشکی هرمزگان، 14(3)، 198- 205.
عسگری، محمدهادی، کیاکجوری، داوود و بابایی، مریم. (1390). رابطه بین نوع شخصیت معلمان و سبک تدریس آنان در مدارس راهنمایی غرب استان مازندران در سال تحصیلی 89-1388. دوماهنامه مهندسی مدیریت، 5 (4) پیاپی 44، 18- 25.
غلامی، طاهره. (1398). بررسی و تبیین انواع گوناگون سبک تدریس، مجله پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 2(21)، 50-63 .
کیخا، اسماء، مرزیه، افسانه و جناآبادی، حسین. (1397). رابطه سبک تدریس معلّم با انگیزش و درگیری تحصیلی دانشآموزان. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 15(2)، 37- 48.
مرادیدولیسکانی، مرتضی و محمدیمهر، مژگان. (1397). بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و کیفیت تدریس در میان استادان دانشگاه علوم پزشکی ارتش از دیدگاه دانشجویان. مجله علوم مراقبتی نظامی، 5(4)، 273- 281.
هادیندوشن، حسین، کریمی، حسین و فتاحی، علی. (1384). بررسی ویژگی های مدیریت تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5 (14)، 25- 48.
یارمحمدزاده، پیمان، فیضی، ایوب، محمدیان، کویستان و آق آتابای، آمنه. (1396). رابطه ویژگیهای شخصیت و سبک رهبری کلاس درس با کیفیت تدریس اساتید دانشگاه به روش خود ارزیابی: ارائه یک مدل ساختاری، فصلنامه آموزش و ارزیابی، 10(39) ، 29-51.
References:
Alibakhshi, G. (2011). On the Impacts of Gender and Personality Types on Iranian EFL Teachers’ Teaching Efficacy and Teaching Activities Preferences. Iranian Journal of Applied Linguistics (IJAL), 14(1) 1-22.
Asgari, M.H., Kiakjuri, D., & Babaei, M. (2012). Relationship between the personality type of teachers and their teaching style in the middle schools of the west of Mazandaran province in the academic year 2010-2015. Bimonthly Journal of Management Engineering, 5(4), (Tome 44), 18-25. [In Persian]
Atar Sharghi, N., & Akbari, B. (2020). Examining the role of motivational factors and personal selves in Persian language learning. Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages, 9 (2), (Tome 20), 75-94. [in persian]
Baleghizadeh, S., & Shakouri, M. (2014). The effect of gender and teaching experience on Iranian ESP instructors’ teaching styles. Journal of Education and Human Development, 3(2), 979 -989.
Basyirah H. B. I, Abdul Jobar, N., Mokhtar, M. M., Bahari, A.A., Jamian, A. R., & Mohd Rusli, N. (2021). The Relationship between Personality and Teaching Style of Bahasa Melayu Teacher in Secondary Schools. Journal of new advances in English Language Teaching and Applied Linguistics, 3(2), 579-591. DOI: 10.22034/Jeltal.2021.3.2.2
Cooper, C. Saggino, A. & Kline, P. (2001). A confirmatory factor analysis of the Myers-Briggs Type Indicator. Personality and Individual Differences, 30, 3-9.
Darvish Ghadimi, F., Roudbari, M. (2012). Teaching Styles of Faculty Members in Schools Affiliated with Iran University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 11 (8), 917-925. [In Persian]
Eagly, A. H., & Johnson, B. T. (1990). Gender and Leadership Style: A Meta-Analysis. Psychological Bulletin, 108(2), 223-256, Retrieved from:
https://opencommons.uconn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1010&context=chip_docs (Accessed September 17, 2023)
Gholami, T. (2020), Investigation and explanation of different types of teaching style. Journal of New Developments in Psychology, Educational Sciences and Education, 2(21), 50-63. [In Persian]
Grasha, A. F. (1996). Teaching with style. A practical guide to enhancing learning understanding teaching and learning styles. Aliance publishers.
Hadinadoshan, H., Karimi, H., & Fatahi, A. (2004). Investigating the teaching management characteristics of academic staff members of Shahid Sadougi University of Medical Sciences, Yazd. Iranian Journal of Education in Medical Sciences, 5 (14), 25-48. [In Persian]
Retrieved from: https://www.sid.ir/paper/447519/fa (Accessed September 17, 2023)
Haghani, F., Chavoshi, E., Valian, A. & Yarmohammadian, M. H. (2011). Teaching Styles of Teachers in Basic Sciences Classes in Medical School of Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education, 10(5), 943-949. [In Persian]
Karimnia, A., & Mohammdi, N. (2019). The Effects of Teachers’ Gender, Teaching Experience, and Brain Dominance on their Teaching Styles. International Journal of Research in English Education, 4(1), 37-46.
Kennedy, R. B., & Kennedy, D. A. (2004). Using the MyersBriggs Type Indicator in career counseling. Journal of employment counseling. 41, 38-44.
Kikha, A., Marzieh, A., Janabadi, H. (2019). The Relationship between Teaching Styles with Academic Motivation and Engagement in Students. Teaching and Learning Research, 15(2), 37-48. [In Persian] doi: 10.22070/tlr.2020.2527
Larenas Díaz, H. C., Rodríguez Moran, A. V., & Poblete Rivera, K. J. (2011). Comparing Teaching Styles and Personality Types of EFL Instructors in the Public and Private Sectors. Profile, 13(1), 111-127.
Mahmoudi Maymand, M., Vazirzanjani, H., & khalili yadegari, M. (2013). Dimensions of the Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) and the customers' purchase Intention. New Marketing Research Journal, 2(4), 151-165. [In Persian].
Mayers, I. B. & Mayers, P. B. (1980). Mayers-Briggs Type indicator, Form M. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press, Inc.
Messaour, R. (2022). Vers un profil psychologique type de l'enseignant : Réflexions sur les impératifs psychologiques inhérent à l'exercice de l'enseignement (Thèse pour l'obtention du titre de : Docteur en science, Option : Didactique des Langues Étrangères). Faculté des letters et des langues étrangères, université de Batna2, Algérie.
Moradi Doliskani M., & Mohammadi Mehr M. (2019), The Relationship between Personality Traits and Teaching quality among the Faculty Members of AJA University of Medical Sciences from Students' Viewpoint. MCS; 5 (4): 273-281. [In Persian]. DOI: 1029252/mcs.5.4.273
Poursaberi, R. & Yagoubi Beglar, N. (2018). The Study of the Role of Myers/Briggs Personality Traits in Predicting Students Academic Procrastination in Tabriz University of Medical Sciences. Journal of Educational Strategies in Medical Sciences, 11 (1), 118-125. [In Persian]
Rahimi, M., & Asadollahi, F. (2012). Teaching styles of Iranian EFL teachers: Do gender, age, and experience make a difference? International Journal of English Linguistics, 2(2), 157-164. doi:10.5539/ijel.v2n2p157
Razeghinejad, M. H., Bakhshi, H., & Mashayekhi, N. (2010). A survey on teaching style of academic members in Rafsanjan University of medical sciences, Medical Journal of Hormozgan University, 14(3), 198-205. [In Persian]
Sadeghian, F., & Sheikhpour, N. (2011), The importance of identifying students' personality types for choosing a profession and job, Rushd Magazine, 6(3), 8-11. [In Persian]
Sprague, M. M. (1997). Personality type matching and student teacher evaluation. Contemporary Education, 69(1), 54–57.
Yarmohammadzadeh, P., Faizi, A., Mohammadian, K. & Agh Atabai, A. (2017), Investigating the relationship among university teachers' personality traits, classroom leadership style, and efficacy through self-evaluation: Providing a structural model. Journal of Instruction and Evaluation, 10(39), 29-51. [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 120 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 43 |