تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,250,899 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,009 |
استراتژی های رابطه مداری در بازار حسابرسی ایران: تحلیل کیفی و کمّی | ||
دانش حسابداری مالی | ||
دوره 10، شماره 3 - شماره پیاپی 38، مهر 1402، صفحه 73-109 اصل مقاله (1.83 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jfak.2023.18292.3061 | ||
نویسندگان | ||
محمد مهدی کسائی1؛ فخرالدین محمدرضائی* 2؛ رضا غلامی جمکرانی3؛ امید فرجی4 | ||
1دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران | ||
2استادیار، گروه حسابداری، دانشکده علوم مالی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه حسابداری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران | ||
4استادیار، گروه حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
تاریخ دریافت: 20 دی 1401، تاریخ بازنگری: 16 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 18 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
هدف: این مطالعه به بررسی استراتژیهای رابطهمداری در بازار حسابرسی ایران میپردازد و اشکال مختلف استراتژیهای مورداستفاده مؤسسات حسابرسی برای ایجاد و حفظ روابط با مشتریان را شناسایی میکند. روش: با استفاده از رویکردهای کمّی و کیفی، مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته با شرکای حسابرسی انجام شد و پرسشنامهای برای جمعآوری دادههای کمّی طراحی شد. یافتهها: یافتههای کیفی نشان از ساختار روابط مطلوبیتطلبانه با رویکرد اجتماعی و روابط منفعتطلبانه با رویکرد اقتصادی و سیاسی در بازار حسابرسی ایران دارد. بهعلاوه، مؤسسات بزرگ و قدیمی نسبت به مؤسسات کوچک و جوان در برقراری ارتباط، متفاوت عمل مینمایند. رویکرد کمّی شامل تحلیل عاملی بود که روایی و پایایی مدل معرفیشده را تائید کرد و آزمون دادهها نشان داد که تنها نیمی از راهبردهای رابطه مداری شناساییشده در رویکرد کیفی بهعنوان اشکال رایج رابطه مداری در بازار حسابرسی ایران تأیید شدند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان میدهد مؤسسات حسابرسی برای کاهش تهدیدات ناشی از مسائل اقتصادی، بهگونهای اجتنابناپذیر، از رابطه مداری بهعنوان راهبرد کسبوکار استفاده مینمایند. دانشافزائی: این پژوهش بهعنوان یک تلاش اولیه، تصویری جامع و شفاف از استراتژیهای رابطه مداری و طبقهبندی آنها به اشکال مختلف و نیز رواج آنها در بازار حسابرسی ایران ارائه میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازار حسابرسی؛ پیوندهای اجتماعی؛ استراتژی های رابطه مداری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Relationship-Oriented Strategies in the Iranian Audit Market: A Qualitative and Quantitative Analysis | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Mahdi Kasaei1؛ Fakhroddin Mohammadrezaei2؛ Reza Gholami jamkarani3؛ Omid Faraji4 | ||
1Ph.D. Student of Accounting, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom | ||
2Assistant Prof., Department of Accounting, Faculty of Finance, Kharazmi University, Tehran,Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Accounting, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran | ||
4Assistant Professor, Department of Management and Accounting, College of Farabi, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: This study investigates the phenomenon of relationship-oriented strategies in the audit market of Iran and identifies the various forms of strategies used by audit firms to build and maintain relationships with clients. Method: Using qualitative and quantitative approaches, in-depth and semi-structured interviews were conducted with audit partners, and a questionnaire was designed to collect quantitative data. Findings: The qualitative findings reveal that Iranian audit firms employ favoritism relationships with a social approach and utilitarian relationships with an economic and political approach. Moreover, the study found that large and old audit firms exhibit different behaviors in terms of utilitarian relationships compared to small and young audit firms. The quantitative approach involved factor analysis, which confirmed the validity and reliability of the introduced model, and the test of the data indicated that only half of the identified relationship-oriented strategies in qualitative approach were confirmed as common forms of relationship-oriented in the Iranian audit market. Conclusion: The results of the study indicate that Iranian audit firms inevitably use relationship-oriented strategies as a business strategy to mitigate the negative effects of economic issues on their business. Contribution: As an initial effort, this study provides a comprehensive and lucid depiction of the phenomenon of relationship-oriented strategies, and their classification into various forms, as well as their prevalence in the context of the Iranian audit market. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Audit Market, Social Ties, Relationship-Oriented Strategies | ||
مراجع | ||
باقری، مهدیه، صدیقی اورعی، غلامرضا، یوسفی، علی (1397)، مسئله تعامل اجتماعی در جامعه ایران: بازکاوی مشکلات تعامل در مجموعه مقالات گزارش وضعیت اجتماعی کشور، مسائل اجتماعی ایران، 10(1): 53-80.
بختیاری، جواد، پورزمانی، زهرا، رؤیائی، رمضانعلی (1398)، رابطه مداری و استقلال حسابرس: آزمون نظریه پیوندهای اجتماعی، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 8(30): 27-39.
پناهی، محمدحسین، امینی، اشرف (1390)، دولت رانتی، اقتصاد دولتی، فرهنگ سیاسی و سرمایه اجتماعی در ایران، فصلنامه تحقیقات سیاسی و بینالمللی، 3(7): 59-94.
رضا قلی، علی، غلامی، سمیرا (1393)، فرهنگ مشوق رانت شومپیتری در برابر فرهنگ مشوق رانت غیر مولد، دو ماهنامه چشمانداز ایران، 15(89): 92-97.
راجی، سامان (1397)، مقایسه تطبیقی فرهنگ ملّی کشورهای مختلف دنیا از منظر مدل فرهنگی شش بعدی هافستد. همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی، ایران، تهران، https://civilica.com/doc/787827
رنانی، محسن (1398)، گذار به دموکراسی در ایران امروز، ماهنامه ایران فردا، 5(54): 16-21
رز- آکرمن، سوزان (1999)، فساد و دولت؛ علتها، پیامدها و اصلاح، صبوری منوچهر، تهران، نشر پردیس دانش.
زمانی، رضا (1398)، تحلیل تغییرات نظم اجتماعی ایران از انقلاب مشروطه (1285) تا انقلاب اسلامی (1357)، پژوهشنامه اقتصادی، 19(73): 75-118.
صادقی فسائی، سهیلا، عرفان منش، ایمان (1394)، مبانی روششناختی پژوهش اسنادی در علوم اجتماعی، راهبرد فرهنگ، 8(29): 62-88.
عسگری، فاطمه، سخدری، کمال، اسماعیلپور، حسن (1400)، شناسایی عوامل مؤثر بر اتخاذ استراتژیهای مدیریت خلأ نهادی در بازارهای درحالتوسعه، فصلنامه نوآوریهای مدیریت آموزشی، 16(4): 1-13.
عبدالهی، محمد، موسوی، میر طاهر (1386)، سرمایه اجتماعی در ایران، فصلنامه علمی و پژوهشی رفاه اجتماعی، 6(25): 193-234.
فقیهی، ابوالحسن، واعظی، رضا، آغاز، عسل (1389)، تأملی بر تعامل بوروکراسی و فرهنگ در ایران، فصلنامه علوم مدیریت ایران، 5(19): 1-31.
فلاح خوشبخت، زهرا، قاضی میر سعید، حمید (1398)، مفهوم اقتصاد سبز و لزوم کاربرد آن در ایران، دومین اجلاس بینالمللی انرژی اکو، ایران، تهران https://civilica.com/doc/975659/
فضلی نژاد، سیفالله، احمدیان، مرتضی (1389)، اقتصاد رانتی در ایران و راههای برونرفت از آن، ماهنامه بررسی مسائل و سیاستهای اقتصادی، 10(1 و 12): 129-158.
قلی زاده، مجتبی، موسائی، میثم، ازکیا، مصطفی (1398)، مطالعه جامعهشناختی ساختار اقتصادی ایران در شکلگیری فساد، فصلنامه علمی اقتصاد و بانکداری اسلامی، 27(8): 221-243
قنواتی، نسرین، وحید، مجید، ساعی، احمد، ازغندی، علیرضا (1396)، بازتولید ساختار رانتی در ایران، فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 7(25): 204-220.
گروینوگن، جان و آنتون اسپیتهوون و آنت ون دن برگ (1391)، مقدمهای بر اقتصاد نهادگرا، قودجانی، اصلان، تهران، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
محمدرضائی، فخرالدین، فرجی، امید (1398). معمای سنجش کیفیت حسابرسی در پژوهشهای آرشیوی: نقد و ارائه پیشنهادهایی برای محیط پژوهشی ایران، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 26(1): 87-122
مقتدر، یونس، کتابی، محمود، گلشنی، علیرضا (1400)، وضعیت سرمایه اجتماعی در ایران از نگاه صاحبنظران سیاسی و اجتماعی، فصلنامه علمی جامعه شناسی سیاسی ایران، 4(16): 424-446
محمدی، مینا، بیگلر، کیومرث (1396)، بررسی عوامل مؤثر بر رابطه میان سهم بازار حسابرسی و اظهار نظر حسابرس در زمینه کنترل داخلی، اولین کنفرانس ملی نقش حسابداری، اقتصاد و مدیریت، ایران، تبریز، https://civilica.com/doc/694524/
وهاب زاده گردرودباری، میلاد، بنی مهد، بهمن (1395)، اثر رابطه مداری بر قضاوتهای اخلاقی حسابرسان، فصلنامه علمی پژوهش دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت. 5(20): 1 -12.
حیدری سورشجانی، زهرا، جودکی چگنی، زهرا (1401)، تأخیر در گزارش حسابرسی: مشغله کاری حسابرس و رتبه مؤسسات حسابرسی، دانش حسابداری مالی، 9(1): 113-132 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 276 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 278 |