تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,141 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,263,395 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,858,436 |
تاثیر به کارگیری نقشه مفهومی بر تقویت مهارت خواندن فارسی آموزان خارجی | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقاله 7، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 12، آذر 1395، صفحه 95-122 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا سادات حسینی* 1؛ محمد رضا پهلوان نژاد* 2؛ رضامراد صحرایی3؛ علی افخمی4 | ||
1دانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2نویسنده مسئول، دانشیار زبانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3دانشیار زبانشناسی- دانشگاه علامه طباطبایی (ره) | ||
4استاد زبانشناسی- دانشگاه تهران | ||
تاریخ دریافت: 29 مرداد 1395، تاریخ بازنگری: 20 بهمن 1395، تاریخ پذیرش: 15 فروردین 1397 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر راهبرد نقشه مفهومی بر تقویت مهارت خواندن فارسی آموزان خارجی و نیز مقایسهی شیوههای مختلف استفاده از نقشههای مفهومی از قبیل ارائه نقشه مفهومی توسط معلم در مقابل ترسیم نقشه مفهومی توسط زبان آموزان به صورت گروهی و انفرادی با یکدیگر است. روش تحقیق، روش ازمایشی باطرح پیش ازمون و پس ازمون است و جامعه آماری تحقیق شامل 126 نفر زبان آموزان مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین و علوم پزشکی دانشگاه تهران است که در چهار گروه آزمایش و دو گروه کنترل انتخاب شدند. شیوه اجرای پژوهش بدین صورت بود که ابتدای پیش آزمون درک مطلب از متون آزمایشی هر دو گروه به عمل آمد و سپس به مدت 10 جلسه گروه آزمایش تحت تدریس روش مبتنی بر نقشه مفهومی و گروه کنترل در همان مدت به روش سنتی مطالب آموزشی یکسان را آموزش دیدند. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین میانگین عملکرد گروه آزمایش با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش مبتنی بر راهبرد نقشه مفهومی نقش پررنگ و تاثیر به سزایی در تقویت مهارت خواندن دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
نقشه مفهومی؛ انگیزه؛ مهارت خواندن؛ فارسی آموزان خارجی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
تاثیر به کارگیری نقشه مفهومی بر تقویت مهارت خواندن فارسی آموزان خارجی | ||
نویسندگان [English] | ||
zahrasadat Hoseini1؛ mohammad reza pahlavannezhad2؛ Reza Morad Sahraee3؛ Ali Afkhami4 | ||
1--- | ||
2Ferdowsi University | ||
3--- | ||
4-- | ||
چکیده [English] | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر راهبرد نقشه مفهومی بر تقویت مهارت خواندن فارسی آموزان خارجی و نیز مقایسهی شیوههای مختلف استفاده از نقشههای مفهومی از قبیل ارائه نقشه مفهومی توسط معلم در مقابل ترسیم نقشه مفهومی توسط زبان آموزان به صورت گروهی و انفرادی با یکدیگر است. روش تحقیق، روش ازمایشی باطرح پیش ازمون و پس ازمون است و جامعه آماری تحقیق شامل 126 نفر زبان آموزان مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین و علوم پزشکی دانشگاه تهران است که در چهار گروه آزمایش و دو گروه کنترل انتخاب شدند. شیوه اجرای پژوهش بدین صورت بود که ابتدای پیش آزمون درک مطلب از متون آزمایشی هر دو گروه به عمل آمد و سپس به مدت 10 جلسه گروه آزمایش تحت تدریس روش مبتنی بر نقشه مفهومی و گروه کنترل در همان مدت به روش سنتی مطالب آموزشی یکسان را آموزش دیدند. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین میانگین عملکرد گروه آزمایش با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش مبتنی بر راهبرد نقشه مفهومی نقش پررنگ و تاثیر به سزایی در تقویت مهارت خواندن دارد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
نقشه مفهومی, انگیزه, مهارت خواندن, فارسی آموزان خارجی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 168 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 77 |