تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,473 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,929 |
تاثیر لحن خوشبینانه مدیران بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکت با تاکید بر عدم تقارن اطلاعاتی | ||
دانش حسابداری مالی | ||
دوره 10، شماره 3 - شماره پیاپی 38، مهر 1402، صفحه 151-171 اصل مقاله (1.48 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jfak.2024.19573.3135 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا عباسی استمال* 1؛ نسرین حسین زاده دالاندار2 | ||
1اﺳﺘﺎدﻳﺎر، گروه حسابداری، واحد ورزقان، دانشگاه آزاد اسلامی، ورزقان، ایران. | ||
2کارشناس ارشد، گروه حسابداری، موسسه آموزش عالی سراج، تبریز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 20 آذر 1402، تاریخ بازنگری: 03 بهمن 1402، تاریخ پذیرش: 06 بهمن 1402 | ||
چکیده | ||
هدف: با گرم شدن زمین و آلودگیهای ناشی از زیستمحیطی جوامع امروزی درصدد کاهش آلودگیها برآمدهاند و شرکتها را ملزم به مسئولیتپذیری اجتماعی میکنند. یکی از عواملی که میتواند بر مسئولیتپذیری اثرگذار باشد، لحن خوشبینانه مدیران است. در پژوهش حاضر به بررسی تأثیر لحن خوشبینانه مدیران بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکت با تأکید بر عدم تقارن اطلاعاتی میپردازد. روش: این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روششناسی همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) میباشد. جامعه آماری پژوهش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با استفاده از روش حذف سیستماتیک، 138 شرکت بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شده در دورهی زمانی 6 ساله بین سالهای 1396 تا 1401 مورد بررسی قرار گرفتند. برای آزمون فرضیههای پژوهش از نرمافزار استاتا استفاده شده است. یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که لحن خوشبینانه مدیران بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکت تأثیر مستقیم دارد. ولی عدم تقارن اطلاعاتی بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکت تأثیر معکوس دارد. همچنین، عدم تقارن اطلاعاتی بر ارتباط بین لحن خوشبینانه مدیران و افشای مسئولیت اجتماعی شرکت تأثیر معکوس دارد. نتیجهگیری: هر چند که لحن خوشبینانه مدیران موجب افزایش افشای مسئولیت اجتماعی شرکت میشود ولی عدم تقارن اطلاعاتی موجبات کاهش آن را فراهم میکند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که تقارن اطلاعاتی در مسئولیتپذیری اجتماعی مؤثر است. دانشافزایی: در سالهای اخیر، سهامداران و سرمایهگذاران و دولتها توجه خاصی نسبت به مسئولیت اجتماعی پیدا کردهاند. لذا، این پژوهش میتواند یک بستر مطالعاتی جدیدی را از این حیث که مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها با توجه به آلودگیهای زیستمحیطی موضوعیت دارد، جهت تبیین راهکارهای لازم و افزایش فشار بر شرکتها فراهم سازد. بخصوص که توجه به لحن مدیران و انطباق آن با عملکرد مالی و غیرمالی شرکتها گسترش یافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
لحن خوشبینانه مدیران؛ افشای مسئولیت اجتماعی شرکت؛ عدم تقارن اطلاعاتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of Managers' Optimistic Tone on Corporate Social Responsibility Disclosure with emphasis on Information Asymmetry | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammadreza Abbasi Astamal1؛ Nasrin Hosseinzadeh Dalandar2 | ||
1Assistant Professor, Department of Accounting, Varzeghan Branch, Islamic Azad University, Varzeghan, Iran. | ||
2Master's degree, Department of Accounting, Siraj Institute of Higher Education, Tabriz, Iran, | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: With global warming and environmental pollution, today's societies are trying to reduce pollution and require companies to be socially responsible. One of the factors that can affect accountability is the optimistic tone of managers. In the current research, it examines the effect of managers' optimistic tone on corporate social responsibility disclosure, emphasizing information asymmetry. Method: This research is practical from the point of view of purpose, and from the point of view of correlation methodology, it is causal type (post-event). The statistical population of the research is the companies admitted to the Tehran Stock Exchange, and using the systematic elimination method, 138 companies were selected as the research sample in the 6-year period between 2017and 2022. Stata software was used to test research hypotheses. Results: The results of the research show that the optimistic tone of the managers has a direct effect on the disclosure of the social responsibility of the company. But information asymmetry has the opposite effect on the disclosure of corporate social responsibility. Also, information asymmetry has an inverse effect on the relationship between managers' optimistic tone and corporate social responsibility disclosure. Conclusion: Although the optimistic tone of managers increases the disclosure of corporate social responsibility, information asymmetry causes it to decrease. Therefore, it can be concluded that information symmetry is effective in social responsibility. Contribution: In recent years, shareholders and investors and governments have paid special attention to social responsibility. Therefore, this research can provide a new study platform in the sense that the social responsibility of companies with regard to environmental pollution is relevant, in order to explain the necessary solutions and increase the pressure on companies. Especially, attention has been paid to the tone of managers and its compliance with the financial and non-financial performance of companies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Managers' Optimistic Tone, Corporate Social Responsibility Disclosure, Information Asymmetry | ||
مراجع | ||
احمدپور کاسگری، احمد؛ عجم، مریم. (1389). بررسی رابطه بین کیفیت اقلام تعهدی و عدم تقارن اطلاعاتی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. بورس اوراق بهادار، 3(11): 107-124.
، عبدالحسین؛ ، محمود؛ ، یوسف. (1400). خط مشی های مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت و عدم تقارن اطلاعاتی. 44)): 35-45.
جودی، سمیرا؛ منصورفر، غلامرضا. (1399). نقش کیفیت حسابرسی بر رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و ابعاد آگاهی دهندگی و فریبندگی مدیریت سود. پژوهشهای حسابداری مالی، 12(1(پیاپی 43)): 19-38.
حساس یگانه، یحیی؛ سهرابی، حسینعلی؛ غواصی کناری، محمد. (1399) ارتباط گزارشگری مسئولیت اجتماعی با ارزش شرکت. پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 12(45): 1-20.
حیدری هراتمه، مصطفی. (1400). بررسی اثرات مثبت و منفی اطلاعات نسبتاً منفی بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکتی، مجله پژوهشهای جامعه شناختی، 15(1): 163 -182.
شمس الدینی، کاظم؛ نعمتی، میثم؛ عسکری شاهم اباد، مهدی. (1401). ارائه مدلی بهمنظور توسعه مسئولیت اجتماعی شرکتها، نشریه حسابداری و منافع اجتماعی، 12(1): 115 -156.
غلامیمقدم، فائزه، (1396)، بهکارگیری الگوی واژهمحور برای شناسایی تقلب در گزارشگری مالی: شواهدی از یک مطالعه اکتشافی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
فرخزاد، مهسا؛ عباسیان، محمدمهدی. (1399). نقش افشای اطلاعات بر مسئولیتپذیری اجتماعی. کنفرانس بین المللی تحقیقات بنیادین در مدیریت، توسعه و علوم انسانی، کرج.
کاشانی پور، محمد؛ آقائی، محمد علی؛ محسنی نامقی، داود. (1398). لحن افشای اطلاعات و عملکرد آتی. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 26(4): 570-594.
کامیابی، یحیی؛ شهسواری، معصومه؛ سلمانی، رسول. (1395). بررسی تأثیر مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها بر عدم تقارن اطلاعاتی (شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران). تحقیقات حسابداری و حسابرسی، 8(30): 126-135.
محسنی، عبدالرضا؛ رهنمای رودپشتی، فریدون. (1398). عملکرد مالی و کارکردهای مدیریت لحن نوشتار در گزارشگری مالی. پژوهشهای تجربی حسابداری، 9(34): 1-27.
محمدعلی نیاعمران، خدیجه. (1396). مطالعه همزمان کیفیت گزارشگری مالی و مسئولیت اجتماعی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، مؤسسه آموزش عالی خزر.
مران جوری، مهدی؛ علی خانی، رضیه. (1399). نقش تعدیل کنندگی خودشیفتگی مدیران بر رابطه بین عدم اطمینان محیطی و افشای مسئولیت های اجتماعی. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 9(35): 263-272.
میرعلی، مهدیه؛ غلامی مقدم، فایزه؛ حصارزاده، رضا. (1397). بررسی رابطه لحن گزارشگری مالی با عملکرد آتی شرکت و بازده بازار. دانش حسابداری مالی، 5(3 (پیاپی 18)): 81-98.
Ahmadpour, A., Ajam, M. (2010). The Relationship between the Quality of Accrual Elements and The Decline of Information Asymmetry of The. Journal of Securities Exchange, 3(11), 107-124. (In Persian) Ajinkya, B. B., Gift, M. J. (1984). Corporate managers’ earnings forecasts and symmetrical adjustments of market expectations. Journal of Accounting Research, 22(2), 425–444. Al-Shammari, M., Rasheed, A., Al-Shammari, H. A. (2019). CEO narcissism and corporate social responsibility: Does CEO narcissism affect CSR focus?. Journal of Business Research, Elsevier, 104, 106-117. Aly, D., El-Halaby, S., Hussainey, K. (2018). Tone disclosure and financial performance: evidence from Egypt. Accounting Research Journal, 31(1), 63-74. Barshad, A., Samadi Largani, M., Taghi Pouriyan, Y. (2022). Corporate social responsibility policies and information asymmetry. Journal of public Administration Mission, 12(4), 35-45. (In Persian) Beretta, V., Demartini, C., Lico, L., Trucco, S. (2021). A Tone Analysis of the Non-Financial Disclosure in the Automotive Industry. Sustainability, 13.21-32. Brown, S., & Hillegeist, S. (2007). How Disclosure Quality Affects the Level of Information Asymmetry. Review of Accounting Studies, 12, 443-477. Carlsson, S., Lamti, R. (2015). Tone Management and Earnings Management. School of Business, Economics and Law, Gothenburg University, Master Degree Project, No 18. Chen, C., Xiumin M., Roychowdhury, S., Xin W., Matthew, B. (2016). Clarity Begins at Home: Internal Information Asymmetry and External Communication Quality. Forthcoming the Accounting Review. Cheng, B., Ioannou, I., & Serafeim, G. (2015). Corporate social responsibility and access to finance. Digital access to scholarship at Harward. Chiang, H., He, L. J., Shiao, C. F. (2015). Financial reports quality and corporate social responsibility. Asian Economic and Financial Review, 5(3), 453-467. Davis, A. K., Piger, J.M., Sedor, L. M. (2012). Beyond the numbers: Measuring the information content of earnings press release language. Contemporary Accounting Research, 29(3), 845–868. Davis, A., Tama-Sweet, I. (2012). Managers' Use of Language across Alternative Disclosure Outlets: Earnings Press Releases versus MD&A. Contemporary Accounting Research, 29(3), 804-837. Ergen Keleş, F. H., Keleş, E., Schlegelmilch, B. B. (2023). Corporate social responsibility news and stock performance: A systematic literature review. Borsa Istanbul Review, 23(2), 443-463. Farokhzad, M., Abbasian, M. M. (2020). The role of information disclosure on social responsibility. The International Conference on Fundamental Research in Management, Development and the Humanities, Karaj. (In Persian) Gholami Moghaddam, F. (2017). Employment a Word – Based Model to Identify of Fraud In Financial Reporting: Evidence From An Exploratory Study. Master of Science thesis, Ferdowsi University of Mashhad. (In Persian) Hales, J., Kuang, X., Venkataraman, S. (2011). Who Believes the Hype? An Experimental Examination of How Language Affects Investor Judgments. Journal of Accounting Research, 49(1), 233-255. Hang, X., Teoh, S., Zhang, Y. (2014). Tone Management. The Accounting Review, 89 (3),1083-1113. Harjoto, M. A., Jo, H. (2011). Corporate governance and CSR nexus. Journal of Business Ethics, 100(1), 45–67. Hasan, M. M., Jiang, H. (2023). Political sentiment and corporate social responsibility. The British Accounting Review, 55(1), 1-23. Hasas Yeganeh, Y., Sohrabi, H. A., Ghavasi, M. (2020). The Value Relevance of Corporate Responsibility Reporting. Financial Accounting and Auditing Research, 12(45), 1-20. (In Persian) Hehdari, M. (2021). Investigating the positive and negative effects of relatively negative information on corporate social responsibility disclosure. Sociological Researches, 15(1), 163-182. (In Persian) Henry, E. (2008). Are investors influenced by how earnings press releases are written?. The Journal of Business Communication, 45(4), 363–407. Joudi, S., Mansourfar, G. (2020). The role of audit quality on the relationship between information asymmetry and both informative and deceptive dimensions of income smoothing. Financial Accounting Research, 12(1), 19-38. (In Persian) Kamyabi, Y., Shahsavari, M., Soltani, R. (2016). Corporate Social Responsibility and Information Asymmetry (Companies listed on the Tehran Stock Exchange). Accounting and Auditing Research, 8(30), 126-135. (In Persian) Kang, T., Park, D. H., Han, I. (2018). Beyond the numbers: The effect of 10- tone on firms performance using text analytics. Telematics and Informatics, 35(2), 370-381. Kashanipoor, M., Aghaee, M. A., Mohseni Namaghi, D. (2020). Information Disclosure Tone and Future Performance. Accounting and Auditing Review, 26(4), 570-594. (In Persian) Kim, Y., Park, M. S., Wier, B. (2012). Is Earnings Quality Associated with Corporate Social Responsibility?. American Accounting Association, 87(3), 761-796. Liu, X., Zhang, Ch. (2017). Corporate Governance, Social Responsibility Information Disclosure, and Enterprise Value in China. Journal of Clenear production, 142(Part 2), 1075-1084. Loughran, T., McDonald, B. (2011). When Is a Liability Not a Liability? Textual Analysis, Dictionaries, and 10-Ks. Journal of Finance, 66: 35-65. Lu, J.T., Ren, L.C., He, Y.F., Lin, W.F., Streimikis, J. (2019). Linking corporate social responsibility with reputation and brand of the firm. Amfiteatru Economic, 21(51), 442-460. Maranjory, M., Alikhani, R. (2020). The moderating role of manager's narcissism on the relationship between environmental uncertainty and CSR. Journal of Management Accounting and Auditing Knowledge, 9(35), 263-272. (In Persian) Masoud, N., Vij, A. (2021). Factors influencing corporate social responsibility disclosure (CSRD) by Libyan state-owned enterprises (SOEs). Accounting, Corporate Governance & Business Ethics, 8, 1-25. Mirali, M., Gholami moghaddam, F., Hesarzadeh, R. (2018). Investigation of the Relationship between Financial Reporting Tone with Future Corporate Performance and Market Return. A Quarerly Journal of Empirical Reasearch Of Financial Accounting, 5(3), 81-98. (In Persian) Mohammad ali nia Omran, Kh. (2017). A Synchronous Study of the Quality of Financial Reporting and Social Responsibility of the Companies listed in Tehran Stock Exchange. Master of Science thesis, Khazar Institute of Higher Education. (In Persian) Mohseni, A., Rahnamay Roodposhti, F. (2020). Financial Performance And Writing Tone Management In Financial Reporting. Journal of Empirical Research In Accounting, 9(34), 1-27. (In Persian) Moser, D. V., Martin, P. R, (2012). A Broader Perspective on Corporate Social Responsibility Research in Accounting. The Accounting Review, 87, 797–806. Naughton, J. P., Wang, C., Yeung, I. (2018). Investor Sentiment for Corporate Social Performance. The Accounting Review, Forthcoming. Nirwanto, M. Z., Rahardja, H. (2011). Corporate social responsibility disclosure and its relation on institutional ownership: Evidence from public listed companies in Malaysia 2008-2010. Managerial Auditing Journal 13, 24–47. Porter, M. E., Kramer, M. R (2006). Strategy and society: the link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review, 84(12), 78–92. Rutherford, B. A. (2005). Genre Analysis of Corporate Annual Report Narratives: A Corpus Linguistic-Based Approach. Journal of Business Communication, 42(4), 349-378. Saleh, M., Zulkifli, N., Rusnah, M. (2010). Corporate social responsibility disclosure and its relation on institutional ownership: Evidence from public listed companies in Malaysia. Managerial Auditing Journal, 25(6), 591 – 613. Sandhu, H. S., Kapoor, Sh. (2010). Corporate Social Responsibility Initiatives: An Analysis of Voluntary Corporate Disclosure. South Asian Journal of Management, 17(2), 47-80. Shamsadini, K., Nemati, M., Askari Shahamabad, M. (2022). Provide a model for developing corporate social responsibility. Journal of Accounting and Social Interests, 12(1), 81-100. (In Persian) Tausczik, Y. R., Pennebaker, J. W. (2010). The psychological meaning of words: LIWC and computerized text analysis methods. Journal of language and social psychology, 29(1), 24-54. Wallace, A. (2003). Two models of CSR to communities, Mesa State College, Sinder, Jamie- Hill, P, Ronald, CSR in the 21st century. Journal of business ethics, No 48. Wanderley, L.S.O., Lucian, R., Farache, F., Sousa Filho, J. M. (2008). CSR Information Disclosure on the Web: A Context-Based Approach Analysing the Influence of Country of Origin and Industry Sector. Journal of Business Ethics, 82(2), 369–378. Yuthas, K., Rogers, R., Dillard, J. F. (2002). Communicative action and corporate annual reports. Journal of Business Ethics, 41, 141–157.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 456 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 311 |