تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 379 |
تعداد مقالات | 3,114 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,219,306 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,826,303 |
فن آوری(سیستم اطلاعاتی) و مهارت های تجزیه و تحلیل داده ها در برنامه درسی حسابداری | ||
دانش حسابداری مالی | ||
دوره 10، شماره 3 - شماره پیاپی 38، مهر 1402، صفحه 173-204 اصل مقاله (1.43 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jfak.2023.19432.3131 | ||
نویسنده | ||
مهدی باقریان* | ||
کارشناسی ارشد حسابداری شهید بهشتی | ||
تاریخ دریافت: 26 مهر 1402، تاریخ بازنگری: 30 آبان 1402، تاریخ پذیرش: 16 آذر 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی سیستم اطلاعاتی و تجزیه تحلیل داده ها در برنامه درسی حسابداری میباشد، پژوهش فوق کاربردی بوده و با چهار سوال اصلی و سیزده سوال فرعی به موضوع پژوهش پرداخته شده است. اخیراً متخصصان حسابداری بر نیاز دانشجویان حسابداری به داشتن فن آوری و مهارت های تحلیل داده ها برای موفقیت در حرفه حسابداری تاکید کرده اند. برای برآورده کردن این تقاضا، دانشکده های حسابداری با اعتبار تکمیلی باید حداقل فن آوری اطلاعات و مهارت تجزیه تحلیل داده ها را در برنامه درسی خود بگنجانند که باتوجه به اینکه این موضوع مستلزم موافقت وزارت علوم میباشد تحقیقات متعددی در این خصوص باید صورت بگیرد. ما نتایج نظرسنجی اساتید و مدیران حسابداری را در مورد تجربیات آنها در ادغام فناوری در برنامه درسی، از جمله دیدگاههای آنها در مورد وضعیت اجرا و چالشها و همچنین پیشنهادات برنامه فعلی آنها گزارش میکنیم. ما متوجه شدیم که برنامه درسی حسابداری حال حاضر به خوبی به تبیین فناوری اطلاعات نمیپردازد اما روش یکپارچه سازی و همچنین دوره های موجود، در بین برنامه ها متفاوت است. یافتهها و بحث ما باید برای اساتید و مدیران حسابداری، وزارت علوم و تمامی پژوهشگران حسابداری مورد علاقه باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت فناوری اطلاعات؛ تجزیه و تحلیل داده ها؛ برنامه درسی حسابداری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Technology (information system) and data analysis skills in the accounting curriculum | ||
نویسندگان [English] | ||
mahdi bagheriyan | ||
Master of Accounting Shahid Beheshti | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the current research is to investigate the information system and data analysis in the accounting curriculum, the above research is practical and it is addressed with four main questions and thirteen sub-questions. Recently, accounting professionals have emphasized the need for accounting students to have technology and data analysis skills to succeed in the accounting profession. In order to meet this demand, accounting schools with additional credit should include at least information technology and data analysis skills in their curriculum, which requires the approval of the Ministry of Science, and several researches should be done in this regard. We report the results of a survey of accounting professors and administrators about their experiences integrating technology into the curriculum, including their views on the state of implementation and challenges, as well as their current program proposals. We found that the current accounting curriculum does not adequately explain information technology, but the integration method, as well as the courses available, vary among programs. Our findings and discussion should be of interest to accounting professors and managers, the Ministry of Science and all accounting researchers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Information Technology proficiency, data analysis, accounting curriculum | ||
مراجع | ||
خانی، عبداله. و طیبی، جمیله. (1394). تعیین و اولویت بندی مهارتهای آموزشی حسابداری بر اساس الگوی تحلیل سلسله مراتبی، مجله دانش حسابداری، 6(33): 77-98.
دهنوی، حسن.، معین الدین، محمود. و صبا، ندا. (1391). تعیین اجزای دانش و مهارت آموزش حسابداری در محیط های تجاری جدید با رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری، پژوهش های تجربی حسابداری، 1(4): 105-119.
رهنمای رودپشتی، فریدون.، وکیلی فرد، حمیدرضا. و رئیسیزاده، سید محمد رضا. (1388). تعیین اولویت ها و نیازهای آموزشی محتوای دروس حسابداری از دیدگاه دانشجویان، اساتید دانشگاه، شاغلین در حرفه و ارائه الگویی مؤثر، نشریه تحقیقات حسابداری، 1(4):97-78.
ستایش، محمد حسین. و منصوری، شعله (1391). بررسی راهکارهای ایجاد همسویی میان محتوای آموزش حسابداری با ضرورتهای محیط کسب و کار، فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی، 10(33): 19-27.
سلیمانی، غلامرضا. و بابائی، فاطمه. (1399). آموزش حسابداری دادگاهی در برنامه درسی حسابداری در دانشگاهها: دیدگاههای دانشگاهیان و شاغلان حرفه، نشریه پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی, 9(1), 117-162.
صالحی، مهدی.، نصیرزاده، فرزانه. و رستمی، وهاب. (1393). چالش های آموزش حسابداری در ایران از دید شاغلین حرفه و مراجع دانشگاهی، نشریه دانش حسابرسی، 14(54): 67-86.
ضیاء کمالی، معصومه. (۱۳۹۵). برریسی و تحلیل نقش دانش و مهارت های مورد نیاز برای دانش آموختگان مقطع کارشناسی رشته حسابداری و تاثیر آن در ارتقاء بررسی اسناد حسابداری، نخستین کنفرانس بین المللی پارادیم های نوین مدیریت هوشمندی تجاری و سازمانی، تهران، دانشگاه شهید بهشتی.
فخاری، حسین. و دادگر، شهرام. (1396). بررسی ((شکاف انتظار – عمل)) آموزش مهارتهای حرفهای در دانش آموختگان رشته حسابداری (با تاکید بر دوره کارشناسی(، فصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی، 6(12): 168-188.
مجتهد زاده، ویدا.، علوی طبری، سید حسین. و مرادیپر، فاطمه. (1389). دانش و مهارت های مورد نیاز برای دانش آموختگان مقطع کارشناسی حسابداری، دیدگاه استادان دانشگاه، شاغلان در حرفه و دانشجویان حسابداری، مجله دانش حسابداری، 1(1): 73-87.
مشایخی، بیتا. و شفیع پور، سید مجتبی. (1391). بررسی کارایی نظام آموزشی رشته حسابداری در سطح دانشگاه های ایران با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها، نشریه بررسی های حسابداری و حسابرسی، 19(67): 119-142.
مشایخی، بیتا. و نوروش، ایرج. (1384). نیازها و اولویت های آموزشی حسابداری مدیریت: فاصله ادراکی بین دانشگاهیان و شاغلین در حرفه حسابداری، نشریه بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره ۴۱: 133-161.
نوروش، ایرج. (1382). بررسی فرآیند تغییر برنامه درسی و پیشنهاد برنامه درسی نوسازی شده برای دوره کارشناسی رشته های حسابداری، فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 32: 21-42.
نونهال نهر، علی اکبر. و رحمتی قورولو، منوچهر. (1390). بررسی شکاف بین دیدگاه های دانشگاهیان و شاغلین اجرائی حسابداری مدیریت در اولویت بندی مفاهیم و تکنیک های آن، مجله حسابداری مدیریت، 1(4): 103-122.
Albrecht , W . and R . Sack . (2014). «Accounting Education :Charting the course through a perilous future» , Accounting Education Series 16 , Sara sota , 2L : American Accounting Association. Alles, M. G. (2015). Drivers of the use and facilitators and obstacles of the evolution of big data by the audit profession. Accounting Horizons, 29(2), 439–449. Alreck, P. L., & Settle, R. B. (2004). The survey research handbook (3rd ed.). New York, NY: McGraw-Hill/Irwin. Apostolo P . Ashiabor H . Khalil M . and J . Penelope . (2019). «Stakeholder Expectation for Generic Skills in Accounting Graduates , Curriculum Mapping and Implications For Change», Electronic copy available at : http: //ssrn.com/abstract = 1123784 Association to Advance Collegiate Schools of Business International (AACSB) (2014). AACSB international accounting accreditation standard A7: Information technology skills and knowledge for accounting graduates: An interpretation. Tampa, FL: AACSB. Brink, K. E., & Smith, C. (2012). A comparison of AACSB, ACBSP, and IACBE accredited U.S. business programs: An institutional perspective. Business Education & Accreditation, 4(2), 1–15. Business Industry and Higher Education Collaboration Council (BIHECC), Graduate Employability Skills ,2007 Cao, M., Chuchyla, R., & Stewart, T. (2015). Big Data analytics in financial statement audits. Accounting Horizons, 29(2), 423–429. Chabrow , E , and M . Hayes . (2011) .«changes in Accounting Education In formation week» , http"//www. Information week . com / story / Iwk 20010164S0024. Chartered Global Management Accountants Report (CGMA) (2013). From insight to impact: Unlocking opportunities in big data. Available at: https://www. cgma.org/content/dam/cgma/ resources/reports/downloadabledocuments/from-insight-to-impact-unlocking-the-opportunities-in-big-data.pdf. Cohn, M. (2017). Auditors see increased demand for data analytics. Available at: https://www.accountingtoday.com/news/auditors-see-increased-demand-for-data-analytics. Cooper, C., Coulson, A., & Taylor, P. (2011). Accounting for human rights: Doxic health and safety practices–The accounting lesson from ICL. Critical Perspectives on Accounting, 22(8), 738-758. Dazoranin M, Mantigo H, Darwin S, Edgard, B. (2018). How Relevant Do Accountants Consider Knowledge, skills and Instructional Methods Acquired during College and required by the profession? A Cross – Country Analysis. Journal of Accounting Education,14(3), 149-169. Dehnavi, Hassan, Moinuddin, Mahmoud. And Saba, Neda. (2011). Determining the knowledge and skill components of accounting education in new business environments with structural equation modeling approach, Accounting Experimental Research, 1(4): 105-119. (in Persian) Dulso,. Y James, Shuladhar, Gabriel. (2019). Attributes, Preparations, and Skills Accounting Professionals Seek in College Graduates for Entry-Level Positions vs. Promotion, Journal of Business and Accounting, 8(1), 179–190. Dzuranin, A. C., Jones, J. R., & Olvera, R. M. (2018). Infusing data analytics into the accounting curriculum: A framework and insights from faculty. Journal of Accounting Education, 43, 24–39 Earley, C. E. (2015). Data analytics in auditing: Opportunities and challenges. Business Horizons, 58, 493–500. Fakhari, Hossein. and Dadger, Shahram. (2016). Investigation of ((expectation-practice gap)) training of professional skills in accounting graduates (with emphasis on the undergraduate course), Educational Planning Studies Quarterly, 6(12): 168-188. (in persian) Friedman, T. L. (2016). Thank you for being late: An optimist’s guide to thriving in the age of accelerations. New York, NY: Farrar, Straus and Giroux. Gene, L., Smith (2016), Determining differences in the preferred undergraduate accounting curriculum among students, practitioners and educators, Ph.D. thesis, North Central University, Arizona. Graham, J. (2010). Communication skills required by accounting graduates: practitioner and academic perceptions, Accounting Education, 6(2), 93–107. Hancock P., B. Howieson, M. Kavanagh, J. Kent, I. Tempone, and N. Segal, (2014), Accounting for the Future: More than Numbers, Australian Teaching and Learning Council, 2014. Hastings, C. I., Reckers, P. M., & Solomon, L. (2003). The state of accounting curriculum: Where it is and where it needs to be. In Proceedings of the accounting information systems research symposium. Scottsdale, AZ. Kavanagh, M. H. & L. Drennan. (2008). What skills and attributes does an accounting graduate need? Evidence from student perceptions and employer expectations, Accounting and Finance, 48, 279-300. Khani, Abdullah. and Tayyabi, Jamilh. (2014). Determining and prioritizing accounting educational skills based on the hierarchical analysis model, Journal of Accounting Knowledge, 6(33): 77-98. (in Persian) Lawson, R. A., Blocher, E. J., Brewer, P. C., Cokins, G., Sorensen, J. E., Stout, D. E., ... Wouters, M. J. (2014). Focusing accounting curricula on students’ long-run careers: Recommendations for an integrated competency-based framework for accounting education. Issues in Accounting Education, 29(2), 295–317. Lawson, R. A., Pincus, K. V., Sorenson, J. E., Stocks, K. D., & Stout, D. E. (2017). Using a life-cycle approach to manage and implement curricular change based on competency integration. Issues in Accounting Education, 32(3), 137–152. Lin, Z. L., X. Xiong, & M. Liu. (2005). Knowledge Base and Skill Development in Accounting Education: Evidence from china, Journal of Accounting Education, 23(1), 149-169. Liu, Q., & Vasarhelyi, M. A. (2014). Big questions in AIS research: Measurement, information processing, data analysis, and reporting. Journal of Information Systems, 28(1), 1–17. Mashaikhi, Beta. and Noravesh, Iraj. (2005). Educational needs and priorities of management accounting: perception gap between academics and practitioners in the accounting profession, Journal of Accounting and Auditing Reviews, No. 41: 133-161. (in Persian) Mashaikhi, Beta. and Shafipour, Seyed Mojtabi. (2015). Investigating the effectiveness of the accounting education system at the level of Iranian universities using the technique of data envelopment analysis, Journal of Accounting and Auditing Reviews, 19(67): 119-142. (in Persian) McKinsey Global Institute (2011). Big data: The next frontier for innovation, competition, and productivity. Available at: https://www.mckinsey.com/ business-functions/digital-mckinsey/our-insights/big-data-the-next-frontier-for-innovation. Miles, M. P., Franklin, G. M., Grimmer, M., & Heriot, K. C. (2015). An exploratory study of the perceptions of AACSB International’s 2013 Accreditation Standards. Journal of International Education in Business, 8(1), 2–17. Mojtahedzadeh, Vida., Alavi Tabari, Seyyed Hossein. and Moradipar, Fatima. (2010). Knowledge and skills required for accounting undergraduate students, the views of university professors, professionals and accounting students, Journal of Accounting Knowledge, 1(1): 73-87. (in Persian) Noonhal Nahar, Ali Akbar. and Rahmati Ghorolo, Manouchehr. (2011). Examining the gap between the views of academics and management accounting executives in prioritizing its concepts and techniques, Journal of Management Accounting, 1(4): 103-122. (in Persian) Noravesh, Iraj. (2003). Examining the process of changing the curriculum and proposing a renewed curriculum for the undergraduate course in accounting, Accounting and Auditing Quarterly, No. 32: 21-42. (In Persian) Paisey, C., & N. J. Paisey. (2009). Developing Skills via Work Placements in Accounting: Student and Employer Views, Accounting Forum, 34(2), 89–108. Pincus, K. V., Stout, D. E., Sorensen, J. E., Stocks, K. D., & Lawson, R. A. (2017). Forces for change in higher education and implications for the accounting academy. Journal of Accounting Education, 40, 1–18. PwC (2015a). Data driven: What students need to succeed in a rapidly changing business world. Available at: https://www.pwc.com/us/en/facultyresource/assets/ PwC-Data-driven paper-Feb2015.pdf PwC (2015b). The evolution of auditors. How skillsets are changing. Available at: https://www.pwc.com/us/en/cfodirect/assets/pdf/auditing-evolutiontechnology-driven-skillsets.pdf. Ragothaman, S., A. Lavin, & T. Davies. (2007). Perceptions of Accounting Practitioners and Educators on E-business Curriculum and Web Security Issues. College Student Journal. 41(1), 59-69. Rahnema Roudpashti, Fereydon, Vakili Fard, Hamidreza. and Raisizadeh, Seyyed Mohammad Reza. (2009). Determining the priorities and educational needs of the content of accounting courses from the perspective of students, university professors, professionals and presenting an effective model, Journal of Accounting Research, 1(4):97-78. (in Persian) Rebel, H., & K. Pierre. (2019). Accounting education change: Improving the quality of accounting graduates. Journal of Applied Environmental and Biological Sciences, 4(6), 1-7. Salehi, Mehdi., Nasirzadeh, Farzaneh. and Rostami, Wahab. (2013). Challenges of accounting education in Iran from the point of view of professionals and academic authorities, Danesh Habarsi, 14(54): 67-86. (in Persian) setayesh, Mohammad Hossein. and Mansouri, Sholah (2011). Investigating strategies for aligning the content of accounting education with the needs of the business environment, Quarterly Journal of Experimental Studies of Financial Accounting, 10(33): 19-27 (in Persian) Soleimani, Gholamreza. and Babaei, Fatima. (2019). Forensic accounting training in the accounting curriculum in universities: the views of academics and professionals, Journal of Applied Research in Financial Reporting, 9(1), 117-162. (in Persian) Vasarhelyi, M. A., Kogan, A., & Tuttle, B. M. (2015). Big Data in accounting: An overview. Accounting Horizons, 29(2), 381–396. Wetten. Y, J .Collard, M. Cambios, & M.. Cacol, (2020). Knowledge and Skills Development of Accounting Graduates: The Perceptions of Graduates and Employers in Ghana, Accounting Education: An International Journal, 19(1), 139–158. Zia Kamali, Masoumeh. (2016). Reviewing and analyzing the role of knowledge and skills required for accounting undergraduates and its impact on the promotion of accounting document review, the first international conference on modern business and organizational intelligence management paradigms, Shahid Beheshti University, Tehran. (in Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,054 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 829 |