تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,425 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,831 |
ارزیابی حواس پنجگانه موثر بر حس تعلق به مکان کاربران در فضاهای تجاری (نمونه موردی: مجتمعهای تجاری شهر تبریز-ایران) | ||
نشریه علمی اندیشه معماری | ||
مقاله 11، دوره 7، شماره 14، مهر 1402، صفحه 192-211 اصل مقاله (1.63 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/at.2024.18991.1976 | ||
نویسندگان | ||
نادیا خندانی1؛ حبیب شاه حسینی* 2؛ محمدرضا پاکدل فرد3؛ حسن ستاری ساربانقلی4 | ||
1دانشجوی دکتری معماری گروه معماری،واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
2استادیار گروه معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
3دانشیار گروه معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
4دانشیار گروه معماری و شهرسازی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 08 تیر 1402، تاریخ بازنگری: 30 بهمن 1402، تاریخ پذیرش: 01 اسفند 1402 | ||
چکیده | ||
بیان مساله: از منظر روان شناسی، انسان به تعامل صمیمی با محیط، تجربه عاطفی و معنوی نسبت به مکان نیازمند است. حس مکان کاتالیزوری است که روند تجربه عمیق مکـان برای انسان را ایجاد کرده و باعث تبدیل یک فضا به مکانی با خصوصیات حسی ویژه می شود. مجتمع های تجاری به عنوان بخشی از فضاهای عمومی شهری، نقش مهمی در برقراری تعاملات اجتماعی ایفا می کنند. در سال های اخیر رشد بیش از پیش ساخت و ساز و راه اندازی این گونه فضاها، سبب موفقیت تعداد معدودی از آن ها بوده و سایر مجتمع ها، دائما در حال تغییر و تحول واحدهای تجاری خود بوده اند، که این امر عدم استفاده از آن ها را در آینده به همراه دارد، لذا توجه به مباحث روان شناسی محیطی به منظور شناخت مولفه های تاثیرگذار و بهبود شرایط محیطی در این فضاها نیازمند بررسی عمیق تری می باشد. سوال تحقیق: ساز و کار حواس پنجگانه موثر بر حس مکان کاربران در فضاهای تجاری چگونه است؟ تاثیر حس تعلق به مکان کاربران براساس متغیرهای حس مکان در مراکز تجاری چگونه است؟ اهداف تحقیق: ارزیابی حواس پنجگانه موثر بر حس تعلق به مکان کاربران در فضاهای تجاری روش تحقیق: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی بوده که برای انجام آن از طرح تحقیق پیمایشی استفاده شده است. عوامل حواس پنجگانه (به عنوان متغییر مستقل) موثر بر حس تعلق به مکان کاربران (به عنوان متغییر وابسته) با پیگیری مفهوم حس مکان (به عنوان متغییر میانجی) با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، استخراج و با توجه به مدل پیشنهادی ۳۸۴ عدد پرسشنامه بر اساس طیف ۵ گزینه ای لیکرت در مجتمع های تجاری (لاله پارک، اطلس و ستاره باران) شهر تبریز- ایران، توزیع گردید و روابط بین متغییرها با استفاده از سیستم معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرم افزار Amos24 تحلیل شده است. مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق: نتایج تحلیل ها نشان می دهد حدود ۶۶ درصد از تغییرپذیری حس مکان براساس متغیرهای حواس پنجگانه قابل پیش بینی بوده و متغیرهای صدای مکانیکی، بوی طبیعی، لامسه شامل عملکری و ابزاری و بینایی شامل خوانایی، انسجام و رمزآلود کمتر از ۰/۰۵ و رابطه معنی داری دارند، همچنین ۴۶ درصد از تغییر پذیری حس تعلق نیز براساس متغیرهای حس مکان قابل پیش بینی بوده و متغیرهای محصوریت، دعوت کنندگی، امنیت، سرزندگی و مورد انتظار بودن رفتارها کمتر از ۰/۰۵ و رابطه معنیداری دارند، لذا طراحان، مجریان و برنامه ریزان شهری با درنظر گرفتن نتایج تحقیق می توانند ارتباطی مطلوب میان ادراکات کاربران با محیط با تاکید بر حواس حسی ایجاده کرده و منجر به افزایش تعاملات اجتماعی، ارتقای کیفی، رضایتمندی و در نهایت موفقیت این گونه فضاها شوند. در انتها، نتیجه تحقیق در قالب راهبردهای طراحی معماری ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
حس مکان؛ مجتمعهای تجاری؛ فضاهای شهری؛ موفقیت؛ ترجیحات حسی؛ ادراک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The assessment of the five senses affecting users' sense of attachment in commercial spaces (case study: commercial complexes in Tabriz - Iran) | ||
نویسندگان [English] | ||
Nadia Khandani1؛ Habib Shahhoseini2؛ Mohammadreza Pakdelfard3؛ Hassan Sattari Sarebangholi4 | ||
1Ph.D. Student in in Architecture, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran | ||
2Assistant Professor of Architecture Department, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran | ||
3Associate Professor of Architecture Department, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran | ||
4Associate Professor, Department of Architecture and Urban Planning, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Research Problem: From the point of view of psychology, humans need intimate interaction with the environment, emotional and spiritual experience towards the place. The sense of place is a catalyst that creates the process of deep experience of place for humans and transforms a space into a place with special sensory characteristics for people. Commercial complexes, as part of public urban spaces, play a crucial role in establishing social interactions. In recent years, the growth of the construction and the establishment of such spaces have caused the success of a few of them and other complexes have been continuously changing their business units, which has many consequences. Therefore, considering the issues of environmental psychology in order to recognize the effective components and improving the environmental conditions in these spaces is of great importance. Research Question: How does the mechanism of five senses affect users' sense of belonging in commercial complexes? How is the effect of the sense of belonging to the place of the users based on the variables of the sense of place in commercial centers? Research Method: The present study is of descriptive-analytical type, and a survey research design was used to carry it out. Using library studies, the factors of sensory preferences (as an independent variable) affecting the sense of belonging to the users' place (as a dependent variable) with Pursuing the concept of a sense of place (as a mediating variable) and according to the proposed model, 384 questionnaires based on a 5-choice Likert scale in the commercial complexes of Tabriz (Laleh Park, Atlas and Setare Baran) distribution and relationships between the variables using The structural equation system (SEM) was analyzed using Amos24 software. Participants below 18 years and with an artistic background were excluded from the study due to their differences and their effect on the process of study. The Most Important Results and Conclusion: In today's community, the increasing gap between people and artificial environments has decreased the intimacy and the city has less emphasized as the center of cultural and social activities. Thus, the issue of the relationship between man and the environment in recent decades has received much attention by the experts in different sciences. However, there are still many questions related to how to define the relationship between the human and place for use in the process of architectural design that the non-responsiveness of the reviewers and designers to these questions cause the reduction of efficiency and lack of desirability of man-made environments. The results of the analyzes indicate that about 66% of the variability of the sense of place can be predicted based on the variables of sensory preferences, and the variables of mechanical sound, natural smell, touch, including functional and instrumental, and visual, including legibility, coherence, and mystery, have the significance level less than 0.05, also 46% of the changeability of the sense of attachment can be predicted based on the variables of the sense of place and the variables of enclosure, inviting, security, vitality and expectation of behaviors have the significance level less than 0.05 . Thus, designers, urban planners and executives of these spaces by considering the results of study can create a good connection between the users' perceptions and the environment by emphasizing the sensory senses and this leads to an increase in social interactions, satisfaction, and finally the quality improvement and success of such spaces. In the end, the result of the research is presented in the form of architectural design strategies | ||
کلیدواژهها [English] | ||
sense of place, commercial complexes, urban spaces, success, sensory preferences, perception | ||
مراجع | ||
اجلی، ترابی و ثبوتی، هومن. 1401. واکاوی تأثیر حس تعلق به مکان در مدارس استثنایی. فصلنامه کودکان استثنایی، 22(4): 103-116. https://www.sid.ir/paper/1060714/fa
البرزی، فریبا و پروینیان، شایسته. 1398. ظهور«معنا» در مکان، با تأکید بر معماری «پدیدارشناسانه»، مورد مطالعاتی: فضای شهری سبزهمیدان قزوین. معماری و شهرسازی آرمان شهر، 12(28): 1-19.https://www.armanshahrjournal.com/article_97317.html?lang=fa
بنتلی، ای ین؛ الکک، آلن؛ مورین، پال؛ گلین، سو مک و اسمیت، گراهام. 1398. محیطهای پاسخده: کتابی راهنما برای طراحان (ترجمه مصطفی بهزادفر). تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.
پهلوان پور، رسول؛ سهیلی، جمالالدین و خاک زند، مهدی. 1398. بررسی تاثیر مولفه های ادراک حسی متاثر از آیات الهی بر افزایش میزان رضایت مندی از مساجد محله ای (نمونه موردی: مقایسه مساجد جوادالائمه و هفت درب قزوین). نقش جهان، 9(3 ): 217-232. https://bsnt.modares.ac.ir/article-2-35896-fa.html
جعفریخالدی، هانیه. 1400. تبیین جایگاه غنای حسی در خلق مکان. معماری شناسی، 18(3): 185-190. https://memarishenasi.ir/files/cd_papers/r_638_210428122251.pdf
چرخکار، شقایق؛ بیگزاده شهرکی، حمیدرضا و امیدواری، سمیه. 1401. تأثیر عرصههای زندگی خصوصی بر حس تعلق به مکان در طراحی سکونتگاههای دانشجویی، مورد مطالعاتی: خوابگاههای دانشگاه یزد. معماری و شهرسازی آرمان شهر، 15(41): 53-70. https://www.armanshahrjournal.com/article_168903.html
حاتمی، رضا و پژمان ضیایی، ناجی. 1400. بررسی رابطه بین انرژی مصرف شده در فعالیت ها و مؤلفه محصوریت فضایی در راستای ارتقای کیفیت فرآیند طراحی معماری. معماری و شهرسازی آرمانشهر، 14(34): 79-89. https://www.armanshahrjournal.com/article_131891.html
حبیبی، داوود؛ حبیبی، دیانا؛ کسالایی، افسانه؛ گرجی پور، فاطمه، و توکلی، مهرداد. 1397. تبیین حس تعلق به مکان و هویت در فضاهای شهری با تاکید بر بازارهای سنتی. معماری شناسی، 1(3 ). https://ensani.ir/file/download/article/1544264028-10149-3-2.pdf
حشمتی، سمیه و چاره جو، فرزین. 1397. تأثیر کیفیتهای محیط بر امنیت ادراکشدۀ ساکنان، با تأکید بر مؤلفه های نسل اول و دوم CPTED نمونۀ موردی: محلات بافت فرسودۀ شهر سنندج. پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی ایران، 7(3): 83-100. https://ssoss.ui.ac.ir/article_23768.html?lang=fa
حق پرست، فرزین؛ آصفی، مازیار و ابی زاده، الناز. 1398. تاثیر مولفه های هویت مکان بر حس تعلق به مکان؛ مطالعه بازار تاریخی تبریز. تحقیقات جغرافیایی، 34(3 (پیاپی 133) ):303-312. https://georesearch.ir/article-1-674-fa.html
خندانی، نادیا؛ شاه حسینی، حبیب؛ پاکدل فرد، محمدرضا و ستاری ساربانقلی، حسن. 1402. ارزیابی ترجیحات حسی موثر بر حس مکان کاربران در بازار تبریز- ایران. پژوهشهای جغرافیای برنامهریزی شهری، 11(3): 161-187.https://jurbangeo.ut.ac.ir/article_95060.html?lang=fa
دانش پایه، نسار و حبیب، فرح. 1396. معیارهای اصلی شکل گیری حس مکان در پهنه های توسعه جدید شهری (نمونه مطالعه: منطقه 22 و منطقه 4 شهرداری تهران). فصلنامه مطالعات شهری، 7(25): 17-30. https://urbstudies.uok.ac.ir/article_60788.html?lang=fa
دهقان، نرگس. 1401. تحلیل سطح حس تعلق به مکان های تفریحی به واسطه تبیین معنای مکان (نمونه موردی: دهکده تفریحی زاینده رود). جغرافیا و آمایش شهری - منطقه ای، 12(43 ): 91-122. https://gaij.usb.ac.ir/article_6987.html?lang=fa
رضوی زاده، الهام السادات و کیان ارثی، منصوره. 1399. ریزمؤلفه های کیفیت تجربی-زیبایی شناختی در فضاهای تجاری با هدف ارتقای تعاملات اجتماعی. مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافت های تاریخی فرهنگی)، 10(22 ): 49-70. https://mmi.aui.ac.ir/article-1-750-fa.html
زین العابدین زاده، سمیه؛ عزت پناه، بختیار و حسین زاده دلیر، کریم. 1402. ارزیابی عوامل مؤثر بر حس تعلق به مکان با رویکرد شهر شاد (نمونه موردی: کلانشهر ارومیه. فصلنامه شهر پایدار. https://www.jscity.ir/article_170409.html?lang=fa
زیویار، فرزاد؛ ضیایی، محمدصادق و نرگسیان، جواد. 1391. بررسی عوامل موثر بر رضایت مشتریان با استفاده از مدل سروکوال. تحقیقات بازاریابی نوین، 2(3 (پیاپی 6)): 173-186. https://nmrj.ui.ac.ir/article_17624.html
سرمدی، صدف؛ شاهچراغی، آزاده و کریمی فرد، لیلا. 1399. فرایند ادراک منظر بر پایۀ ادراکات حسی و عقلی. باغ نظر، 17(88): 27-38. https://www.bagh-sj.com/article_113205.html
شاه حسینی، حبیب؛ خندانی، نادیا و کوره پز، رعنا. 1401. ارزیابی سیستماتیک مقالات معماری مجلات علمی-پژوهشی ایران و انتشارات (Elsevier (q1. باغ نظر، 19(115): 5-20. https://www.bagh-sj.com/article_159186.html
صمدی، محمود؛ نورایی، محمود؛ مظفری، محمد مهدی و حاجی کریمی، بابک. 1399. تاثیر عوامل موثر بر رفتار خریداران در مراکز خرید بهینه ایران باتوجه به اصول مدیریت شهری. نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، 20(59): 213-228. https://jgs.khu.ac.ir/browse.php?a_id=3388&sid=1&slc_lang=fa&ftxt=0
صمدی، جواد؛ ستارزاده، داریوش و بلیلان اصل، لیدا. 1398. ارزیابی کیفی ابعاد حسی فضا در بازارهای تاریخی از منظر استفادهکنندگان (مطالعه موردی: بازار قزوین). باغ نظر، 16(81): 15-30. https://www.bagh-sj.com/article_103480.html
ضیابخش, ندا. 1399. بررسی مقایسهای حس تعلق به مکان در محلات گلشن و قنات کوثر منطقه 4 شهرداری تهران. فصلنامه شهر پایدار، 3(4): 1-14. https://www.jscity.ir/article_122920.html
طاهر طلوع دل، محمد صادق؛ مهدی نژاد، جمال الدین و سادات، سیده اشرف. 1399. تأثیر مؤلفههای معنایی، رفتاری و کالبدی حس مکان در رضایتمندی سکونتی. معماری و شهرسازی پایدار، 8(1): 165-182. https://jsaud.sru.ac.ir/article_1381.html?lang=fa
طوفان، سحر؛ ستارزاده؛ داریوش و فرامرزی اصل، مهسا. 1401. تأثیر مؤلفههای تشکیل دهنده ابعاد ادراکی مخاطب بر کیفیت معنایی معماری یادمانهای معاصر. نشریه علمی اندیشه معماری. 6(12): 17-39. https://journals.ikiu.ac.ir/article_2726.html?lang=en
غفوریان، میترا. 1396. شناسایی گونه های انعطاف پذیری در طراحی مسکن آپارتمانی ایران. معماری و شهرسازی ایران (JIAU)، 9(1): 63-73. https://www.isau.ir/article_68580.html?lang=fa
فروتن، منوچهر؛ صنعت گر کاخکی، مریم و رضائی، محمدکاظم. 1392. روش ارزیابی سرزندگی محیطی در مجتمع های تجاری و مراکز خرید. مطالعات محیطی هفت حصار، ۲ (۶) :۶۵-۷۶. https://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-373-fa.html
کربلایی حسینی غیاثوند، ابولفضل؛ آیوازیان، سیمون و شکاری، سمیه. 1396. مطالعه تطبیقی زبان مشترک شعر و معماری درقرون هفتم تا نهم ه. ق در ایران (سبک معماری آذری و شعر سبک عراقی). معماری و شهرسازی ایران، 8(1): 181-195. https://ensani.ir/file/download/article/1585971591-10263-13-14.pdf
کریمی، شیما؛ زندیه، مهدی و گرجی، یوسف. 1396. تدوین الگوی اصول پایداری معماری ایرانی مدرن، در راستای مقایسه معماری سنتی ایران با پنج شهرمدرن دنیا (نمونه مورد ی شهرهای: ونکوور، کوپنهاگ، اسلو، کوریتیبا و مصدر)، فصلنامه مدیریت شهری، شماره 47: 399-415. https://www.sid.ir/paper/92347/fa
گلرخ، شمین. 1398. کاربست معیارهای ترجیحات محیطی در ارزیابی کیفی فضای شهری, با تأکید بر مفهوم حس مکان. صفه، 29(85 ): 77-94. https://soffeh.sbu.ac.ir/article_100466.html?lang=fa
مجتبوی، سیده مریم؛ مطلبی، قاسم و قدوسی فر، سید هادی. 1401. تأثیر مؤلفههای غنای حسی در ایجاد دلبستگی به مکان (مقایسۀ تطبیقی بازارهای سنتی و مراکز تجاری مدرن). منظر، (61)14: 60-75. https://www.manzar-sj.com/article_162946.html?lang=fa
میرغلامی، مرتضی و آیشم، معصومه. 1395. ارائه مدل ارزیابی حس مکان براساس مولفه های کالبدی, ادراکی, عملکردی و اجتماعی, نمونه موردی: خیابان امام ارومیه. مطالعات شهری، 5(19): 69-80. https://urbstudies.uok.ac.ir/article_33399.html
Bakhshizadeh, A., Kordnaeij, A., Khodadad Hosseini, S. H., & Ahmadi, P. 2017. Explaining and Testing the Aboriginal Model of Shopping Malls’ Success:(Case Study: ShoppingMalls in Tehran). Iranian Journal of Management Studies, 10(1): 259-282. https://ijms.ut.ac.ir/article_60206_0bf04d09e41b01ff77cf93c92ab65f3e.pdf
Blaschke, T., Merschdorf, H., Cabrera-Barona, P., Gao, S., Papadakis, E., & Kovacs- Györi, A. 2018. Place versus space: from points, lines and polygons in GIS to place-based representations reflecting language and culture. ISPRS International Journal of Geo-Information, 7(11): 452. https://www.mdpi.com/2220-9964/7/11/452
Campón-Cerro, A. M., Hernández-Mogollón, J. M., & Alves, H. 2017. Sustainable improvement of competitiveness in rural tourism destinations: The quest for tourist loyalty in Spain. Journal of Destination Marketing & Management, 6(3): 252-266. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2212571X16300348
Chen, B., Adimo, O. A., & Bao, Z. 2009. Assessment of aesthetic quality and multiple functions of urban green space from the users’ perspective: The case of Hangzhou Flower Garden, China. Landscape and urban planning, 93(1): 76-82. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0169204609001145?via%3Dihub
Entrikin, J. N. 1999. Political community, identity and cosmopolitan place. International sociology, 14(3): 269-282. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0268580999014003003
Faycurry, J. 2012. Approaches to Sensory Landscape Archaeology. Spectrum, 2(1), 6. https://scholars.unh.edu/spectrum/vol2/iss1/6/
Gao, W., Liu, Z., & Li, J. 2017. How does social presence influence SNS addiction? A belongingness theory perspective. Computers in Human Behavior, 77: 347-355. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0747563217305198
Gosling, E., & Williams, K. J. 2010. Connectedness to nature, place attachment and conservation behaviour: Testing connectedness theory among farmers. Journal of environmentalpsychology, 30(3): 298-304. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S027249441000006X?via%3Dihub
Hadizadeh, A., & Nourtaghani, A. 2022. Sense of place in the process of changing the configuration and activity of rural housing types. Journal of Asian Architecture and Building Engineering, 21(4): 1431-1444. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13467581.2021.1941998
Hami, A., Moula, F. F., & Maulan, S. B. 2018. Public preferences toward shopping mall interior landscape design in Kuala Lumpur, Malaysia. Urban Forestry & Urban Greening, 30: 1-7. https://daneshyari.com/article/preview/6549328.pdf
Hami, A., Fazle, F., & Emami, F. 2016. Factors affecting people preferences toward environment landscape, case study: shopping mall in Kuala Lumpur. Journal of Current Research in Science, 4(2): 216-225. https://www.researchgate.net/publication/322070585_Factors_affecting_people_preferences_toward_environment_landscape_case_study_shopping_mall_in_kuala_lumpure
Hawthorne, T. L., Toohy, K. R., Yang, B., Graham, L., Lorenzo, E. M., Torres, H., ... & Walters, L. J. 2022. Mapping emotional attachment as a measure of sense of place to identify coastal restoration priority areas. Applied Geography, 138, 102608. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0143622821002241?via%3Dihub
Himanshu Gulati1, Shweta Roy. 2021. Symbiosis Institute of Business Management, Symbiosis International (Deemed University), Bengaluru, India. https://www.sibmbengaluru.edu.in/wp-content/uploads/2024/01/Mentor-Mentee-Batch-MBA-2019-2021.pdf
Jang, H.-W., & Lee, S.-B. 2019. Applying Effective Sensory Marketing to Sustainable Coffee Shop Business Management.Sustainability,11(22), 6430. https://www.mdpi.com/2071-1050/11/22/6430
Kaltenborn, B. P. 1998. Effects of sense of place on responses to environmental impacts: A study among residents in Svalbard in the Norwegian high Arctic. AppliedGeography, 18(2): 169-189. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0143622898000022
Kaplan, R., & Kaplan, S. 1989. The experience of nature: A psychological perspective. Cambridge university press. https://psycnet.apa.org/record/1989-98477-000
Kastenholz, E., Marques, C. P., & Carneiro, M. J. 2020. Place attachment through sensory-rich, emotion-generating place experiences in rural tourism. Journal of Destination Marketing & Management, 17, 100455. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2212571X20300779
Keast, R. S., & Breslin, P. A. 2003. An overview of binary taste–taste interactions. Food quality and preference, 14(2): 111-124. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0950329302001
Kerishnan, P. B., Maruthaveeran, S., & Maulan, S. 2021. Investigating the usability pattern and constraints of pocket parks in Kuala Lumpur, Malaysia. Urban forestry & urban greening, 50, 126647. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1618866719304480?via%3Dihub
Korpilo, S., Nyberg, E., Vierikko, K., Nieminen, H., Arciniegas, G., & Raymond, C. M. 2023. Developing a Multi-sensory Public Participation GIS (MSPPGIS) method for integrating landscape values and soundscapes of urban green infrastructure. Landscape and Urban Planning, 230, 104617. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0169204622002663
Low, S. M., & Altman, I. (1992). Place attachment: A conceptual inquiry. Springer US: 1-12. https://link.springer.com/book/10.1007/978-1-4684-8753-4
Lyons, N. P. 1983. Two perspectives: On self, relationships, and morality. Harvard educational review, 53(2): 125-145. https://psycnet.apa.org/record/1984-06455-001
Miranda, S., Trigo, I., Rodrigues, R., & Duarte, M. 2023. Addiction to social networking sites: Motivations, flow, and sense of belonging at the root of addiction. Technological Forecasting and Social Change, 188, 122280. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0040162522008010
Mustikasari, A., Krishnawati, M., & Sutrisno, E. 2021. Customer Experience and Repurchase Intention in Multi-Channel: Customer Satisfaction as Mediating Variable. The Journal of Industrial Distribution & Business, 12(3): 7-19.
Natalia, S. L., Saerang, D. P., & Wangke, S. J. 2023. The impact of sensory marketing on consumer’d buying behavior of coffe shops in manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 11(1): 1231-1240. https://ejournal.unsrat.ac.id/v3/index.php/emba/article/view/4722
Pallasmaa, J. 2012. The eyes of the skin: Architecture and the senses. John Wiley & Sons. https://arts.berkeley.edu/wp-content/uploads/2016/01/Pallasmaa_The-Eyes-of-the-Skin.pdf
Pei, X. L., Guo, J. N., Wu, T. J., Zhou, W. X., & Yeh, S. P. 2020. Does the effect of customer experience on customer satisfaction create a sustainable competitive advantage? A comparative study of different shoppingsituations. Sustainability, 12(18), 7436. https://www.mdpi.com/2071-1050/12/18/7436
Ramkissoon, H., Smith, L. D. G., & Weiler, B. 2013. Testing the dimensionality of place attachment and its relationships with place satisfaction and pro-environmental behaviours: A structural equation modelling approach. Tourism management, 36: 552-566. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0261517712001458
Rapoport, A. 1990. The Meaning of the BuildEnvironment: A Nonverbal Communication Approach, University of Arizona Press.
Shamai, S. 1991. On the capacity of a direct-detection photon channel with intertransition-constrained binary input. IEEE transactions on information theory, 37(6): 1540-1550. https://cris.technion.ac.il/en/publications/on-the-capacity-of-a-direct-detection-photon-channel-with-intertr
Soe, K. K., Aung, W. M., Nyein, M. M., & Hom, N. S. 2020. Consumer behavior and environmental factors in shopping malls: case studies on Myanmar plaza (Bahan), capital (Dawbon) and ga mone pwint (Mayangon).
Spence, C. 2020. Senses of place: architectural design for the multisensory mind. Cognitive Research: Principles and Implications, 5(1): 46. https://cognitiveresearchjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s41235-020-00243-4
Schulz, M. 2003. Pathways of relevance: Exploring inflows of knowledge into subunits of multinationalcorporations. Organization Science, 14(4): 440-459. https://www.jstor.org/stable/4135120
Shamai. S. 1991. Sense of place: An empirical measurement. Geoforum. 22(3):347‐358. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/001671859190017K
Stahlschmidt, P., Swaffield, S., Primdahl, J., & Nellemann, V. 2017. Landscape Analysis: Investigating the potentials of space and place. Taylor & Francis.
Steele, E. J. 1981. Somatic selection and adaptive evolution: on the inheritance of acquired characters. University of Chicago Press.
Stoffelen, A., Kamminga, O., Groote, P., Meijles, E., Weitkamp, G., & Hoving, A. 2023. Making use of sense of place in amalgamated municipalities. Regional & Federal Studies: 1-23. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13597566.2022.2161526
Tuan, Y. F. 1977. Experience and appreciation. Children, nature, and the urban environment. Gen. Tech. Rep. NE-30. Upper Darby, PA: USDA Forest Service, Northeastern Experiment Station: 26-32. https://www.fs.usda.gov/research/treesearch/4013
Westerholt, R. 2019. Statistische räumliche Analyse in der Digitalen Transformation: Das Beispiel Geosozialer Medien. Geoinformationssysteme 2019—Beiträge zur 6. Münchner GI‐Runde: 29-35. https://westerholt-giscience.net/publications
Westerholt, R. 2018. The impact of the spatial superimposition of point based statistical configurations on assessing spatial autocorrelation. In Geospatial Technologies for All: Short Papers, Posters and Poster Abstracts of the 21th AGILE Conference on Geographic Information Science, Lund, Sweden. https://agile-gi.eu/images/conferences/2018/documents/shortpapers/63%20Revised_Document_Westerholt.pdf
Williams, J. M. G. 2010. Mindfulness and psychological process. Emotion, 10(1), 1. https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fa0018360
Wohlwill, J. F., & Kohn, I. 1976. Dimensionalizing the environmental manifold. Experiencing the environment: 19-53. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-4613-4259-5_3
Žlender, V., & Gemin, S. 2020. Testing urban dwellers' sense of place towards leisure and recreational peri-urban green open spaces in two European cities. Cities, 98, 102579. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0264275119311874 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 486 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 266 |