تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 351 |
تعداد مقالات | 2,895 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,293,210 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,428,176 |
A Mixed-Methods Study into the Discipline-Specific Effect of Critical EAP on Reading Comprehension | ||
Journal of Modern Research in English Language Studies | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 اردیبهشت 1403 | ||
نوع مقاله: research paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jmrels.2024.19950.2326 | ||
نویسندگان | ||
Tahereh Movahhedi1؛ Amir Sarkeshikian* 2؛ Mohammad Golshan3 | ||
1Department of English Language, Maybod Branch, Islamic Azad University, Maybod, Iran | ||
2Department of English Language, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran | ||
3Department of English Language, Maybod Branch, Islamic Azad University, Maybod, Iran. | ||
تاریخ دریافت: 22 بهمن 1402، تاریخ بازنگری: 13 فروردین 1403، تاریخ پذیرش: 07 اردیبهشت 1403 | ||
چکیده | ||
Although critical English for academic purposes (CEAP) has grown theoretically, more research is needed to explore it in more depth. This sequential mixed-methods study primarily aimed to examine whether the CEAP and traditional English for academic purposes (EAP) have different impacts on Iranian university students' English reading comprehension, and (if yes) whether it is discipline-specific. This study also intended to explore how traditional EAP students’ preferences aligned with the CEAP principles. To this end, a sample of 100 Iranian university students of computer sciences and architecture with intermediate level of English proficiency was initially selected through convenience sampling. They were then randomly assigned to two control groups and two experimental groups, consisting of 25 participants each. Then, two piloted researcher-made reading tests were administered to all groups as a pre-test. The experimental computer sciences and architecture groups were taught using the CEAP pedagogy. Hence, the syllabus was negotiated based on the CEAP principles. The control computer sciences and architecture groups received the traditional EAP as their placebos. They were taught the curricular textbooks. After the treatment, all groups were asked to complete their posttests. Two-way ANOVA results indicated that the CEAP groups significantly outperformed the traditional EAP groups on the posttests. It was also found that the effect of the CEAP pedagogy was not discipline-specific. Additionally, the results of qualitative data analysis revealed a lack of preference for the traditional EAP programs among the interviewees in favor of the CEAP. Implications are offered for EAP teachers, students, and material developers. | ||
کلیدواژهها | ||
critical English for academic purposes؛ English for academic purposes؛ English for specific purposes؛ reading comprehension؛ sequential mixed-methods study | ||
عنوان مقاله [English] | ||
مطالعه آمیخته درباب اثربخشی رشته-بسته انگلیسی انتقادی برای اهداف دانشگاهی بر درک مطلب خوانداری | ||
نویسندگان [English] | ||
طاهره موحدی1؛ امیر سرکشیکیان2؛ محمد گلشن3 | ||
1گروه زبان انگلیسی، واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، میبد، ایران | ||
2گروه زبان انگلیسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران | ||
3گروه زبان انگلیسی، واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، میبد، ایران | ||
چکیده [English] | ||
اگرچه شیوه تدریس انگلیسی انتقادی برای اهداف دانشگاهی از لحاظ نظری توسعه یافته است، تحقیقات بیشتری برای بررسی عمیق تر آن لازم است. این مطالعه آمیخته متوالی با هدف مقایسه تأثیر تدریس انگلیسی انتقادی برای اهداف علمی و تدریس سنتی انگلیسی برای اهداف علمی بر درک مطلب خوانداری دانشجویان ایرانی، و بررسی رشته-بستگی اثر ان انجام شد. همچنین، با 10 دانشجوی روش تدریس سنتی به منظور بررسی ترجیح آنها برای این روش در راستای روش تدریس انتقادی، مصاحبه نیمه ساختارمند انجام گردید. بدین منظور، ابتدا 100 نفر از دانشجویان ایرانی رشته کامپیوتر و معماری با سطح متوسطه انگلیسی با روش در دسترس نمونه گیری شدند و به صورت تصادفی در چهار گروه 25 نفری (دو گروه گواه و دو گروه تجربی) قرار گرفتند. پس از برگزاری پیش آزمون های محقق-ساخته، دانشجویان گروه های تجربی کامپیوتر و معماری ابتدا نیازها و علایق تحصیلی شان بحث کردند. سپس، سیلابس برهمین اساس تهییه و انگلیسی انتقادی برای اهداف علمی تدریس شد. همچنین، در گروه های گواه کامپیوتر و معماری، روش سنتی انگلیسی برای اهداف دانشگاهی طبق کتب سرفصل تدریس شد. پس از برگزاری پس آزمون، نتایج آنوا دوطرفه نشان داد شیوه انتقادی تاثیر معناداری بر درک مطلب گروه های تجربی نسبت به گروهای گواه داشت و روش تدریس انتقادی تحت تاثیر رشته تحصیلی نیست. به علاوه، تحلیل مصاحبه ها نشان داد در چارچوب روش انگلیسی انتقادی برای اهداف دانشگاهی، دانشجویان گروه گواه ترجیحی برای روش تدریس سنتی ندارند. یافته های این مطالعه برای اساتید، دانشجویان و برنامه ریزان درسی دارای مصادیق کاربردی است. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
انگلیسی انتقادی برای اهداف دانشگاهی, انگلیسی برای اهداف دانشگاهی, انگلیسی برای اهداف ویژه, درک مطلب, مطالعه آمیخته متوالی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 57 |