تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,250,977 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,060 |
هنجاریابی پرسشنامه خودگفتاری در دانش آموزان ورزشکار شهر مشهد | ||
علوم ورزشی و ارتقاء سلامت | ||
دوره 1، شماره 1، مهر 1402، صفحه 113-130 اصل مقاله (1.34 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/sshp.2024.19982.1030 | ||
نویسندگان | ||
مریم پورجعفریان* 1؛ پیمان مهرپویان2 | ||
1دبیر ورزش آموزش و پرورش خراسان رضوی، مشهد، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
تاریخ دریافت: 24 بهمن 1402، تاریخ بازنگری: 02 اردیبهشت 1403، تاریخ پذیرش: 25 اردیبهشت 1403 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر هنجاریابی پرسشنامه خودگفتاری در دانش آموزان ورزشکار شهر مشهد بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر مشهد تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 240 تن به شکل نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابـزار اندازه گیری مورد استفاده پرسشنامۀ 16 سؤالی خودگفتاری (توماس، 2014) بود که دارای چهار مؤلفه (خود انتقادی، خود تقویتی، خود مدیریتی، ارزیابی اجتماعی) است. روش های آماری مورد استفاده، از شاخص های توصیفی برای توصیف داده ها، ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه در نرم افزارهای آماری SPSS.21 و LISREL 8.8 استفاده شد. یافته های پژوهشی نشان دهنده پایایی (89/0=α) برای پرسشنامه خودگفتاری بود. در خصوص روایی سازه و بر اساس میزان روابط و T-value، تمامی سؤال ها رابطه معناداری با عامل ها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای عامل خود باشند. شاخـص های نسبت x2 به df (38/3)، 074/0=RMSEA، 97/0=CFI، 90/0=AGFI، 97/0=RMR، 96/0=NFI و 95/0=GFI برازش مدل را تأیید کردند. همچنین در خصوص روابط عامل ها با مفهوم خودگفتاری نتایج نشان داد که تمامی عامل ها توانستند پیشگوی خوبی برای مفهوم خودگفتاری باشند. روایی درونی و بیرونی مدل خودگفتاری مورد تأیید قرار گرفته و از این ابزار می توان برای اندازه گیری خودگفتاری دانش آموزان در زمان انجام فعالیت استفاده نمود و نتایج معتبر و با ثباتی را به دست آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودگفتاری؛ پرسشنامه؛ ورزشکار؛ دانش آموز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Normization of self-talk questionnaire in student athletes of Mashhad city | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Pourjafarian1؛ Peyman Mehrpouyan2 | ||
1Sport teacher, Education and Breeding Khorasan Razavi, Mashhad, Iran | ||
2PhD student in sports management,, Mazandaran University, Babolsar, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the current research was to find the norm of self-talk questionnaire in sports students of Mashhad city. The statistical population of this research was made up of secondary school students of Mashhad city, and 240 of them were selected through convenience sampling. The measurement tool used was a 16-question self-talk questionnaire (Thomas, 2014) that has four components (self-criticism, Self-reinforcement, self-management, Social-assessment). The statistical methods used were descriptive indices to describe the data, Cronbach's and exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis to determine construct validity in SPSS.21 and LISREL 8.8 statistical software. The research findings showed the reliability (α=0.89) for the self-talk questionnaire. Regarding the construct validity and based on the relationship and T-value, all the questions had a significant relationship with the factors and could be a good predictor for their factor. The ratios of x2 to df (3.38), RMSEA=0.074, CFI=0.97, AGFI=0.90, RMR=0.97, NFI=0.96 and GFI=0.95 show the fit of the model confirmed. Also, regarding the relationship between the factors and the concept of self-talk, the results showed that all the factors could be a good predictor for the concept of self-talk. The internal and external validity of the self-talk model has been confirmed and this tool can be used to measure students' self-talk during activities and obtain reliable and stable results. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
self-talk, questionnaire, athlete, student | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 62 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 72 |