تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,250,656 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,844,911 |
تأثیر رویکرد تکلیفمحور و انگارهی اندرسون بر درک متون اسلامی | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقاله 8، دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 5، آذر 1392، صفحه 117-142 اصل مقاله (512.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهین ناز میردهقان* 1؛ نگار داوری اردکانی1؛ طاهره عبداللهی پارسا2 | ||
1گروه زبانشناسی- دانشگاه شهید بهشتی | ||
2کارشناسی ارشد آموزش زبان و ادبیات فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
تاریخ دریافت: 15 بهمن 1393، تاریخ پذیرش: 15 بهمن 1393 | ||
چکیده | ||
به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران، آموزش زبان فارسی که به عنوان زبان دوم جهان اسلام، دریچهای است برای شناخت و گسترش فرهنگ و تمدن ایرانی، تدوین مواد آموزشی تخصصی را طلب میکند. هدف از پژوهش حاضر، ارائهی مهارت خواندن در فارسیآموزان سطوح متوسط به بالای رشته علوم اسلامی بر مبنای رویکرد تکلیفمحور و انگارهی اندرسون (1999) و بررسی تأثیر این رویکرد در درک مطلب فارسیآموزان است. به این منظور، در ابتدایِ این پژوهش پیشآزمونی توسط نگارندگان طراحی و از دو گروه از فارسیآموزان (گروه آزمایش و گروه گواه) گرفته شد و در ادامه 10 درس بر مبنای رویکرد تکلیفمحور و انگارهی اندرسون تهیه و در مدت 10 هفته به گروه آزمایش، آموزش داده شد و گروه کنترل نیز روال عادی خود را در آموزش زبان فارسی طبق برنامهی درسی جامعهالمصطفی گذراندند. در پایان کار، پسآزمونی از هر دو گروه گرفته شد تا میزان تأثیرگذاری متون خواندن بر مبنای رویکرد تکلیفمحور در درک مطلب فارسیآموزان سنجیده شود. در نهایت، نمرات به دست آمده از آزمونها با استفاده از آزمون تی مستقل و وابسته تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل آمار توصیفی و استنباطی حاکی از تاثیر مثبت رویکرد تکلیفمحور و انگارهی اندرسون بر درک مطلب گروه آزمایشی و در نتیجه، افزایش دانش خواندن گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد تکلیفمحور؛ انگارهی اندرسون؛ مهارت خواندن؛ درک مطلب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Task-based Method and Anderson’s Reading Model in Comprehension of Islamic Passages | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahinnaz Mirdehghan1؛ Negar Davari ardakani1؛ Tahere Abdollahi Parsa2 | ||
چکیده [English] | ||
As many scholars believe, teaching Persian language, that as the second language in the Muslim world, is a window for knowing and understanding the culture and civilization of Iran, requires specialized curriculum development. This research is aimed to present the reading comprehension skill for upper-intermediate learners in the field of Islamic sciences on the basis of Task-based approach and Andersons’s reading model (1999) and study its effect on learners’ reading comprehension. To do so, a pre-test designed by the researchers was used to measure both control and experimental groups. The experimental group was taught 10 lessons on the basis of task-based syllabus, while the control group received their regular syllabus in the Al-Mustafa University. Doing so, a post-test was given to both groups to measure the effectiveness of treatment. Dependent T-test was employed to analyze the data obtained in tests. The findings indicated that the Task-based approach and Andersons’s reading model (with respect to the experimental group that outperformed the control one in post-test) were effective in enhancing the reading comprehension skill. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Task-based approach, Andersons’s model, reading skill, reading comprehension | ||
مراجع | ||
صالحی، ا. (1388). مقایسهی تأثیر روش تدریس تکلیفمحور و روش تدریس سنتی بر درک مطلب خوانداری فارسی در دانشآموزان کُردزبان پسر پایهی دوم راهنمایی شهرستان بوکان در سال 1388. رسالهی کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی. اصغرپور، م. (1388). رابطهی ویژگیهای فارسیآموز و درک مطلب خواندن. رسالهی کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی. زندی، ب. (1383). اصول و مبانی برنامهریزی درسی آموزش زبان فارسی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور. صحرایی، ر. و شهباز، م. (1391). تحلیل محتوایی منابع آموزش زبان فارسی بر پایهی انگارهی نیل اندرسون. پژوهشنامهی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، سال 1391، شمارهی 2، صص: 30-1. مهاجر، ح. (1388). ارتباط میان درک مطلب خواندن و نوع شخصیت و جنسیت.رسالهی کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی. Anderson, N. J. (1999). Exploring Second Language Reading: Issues and Strategies. Boston, MA: Heinle & Heinle Publishers.
Beretta. A. (1989). Attention to Form or Meaning?: Error Treatment in The Bangalore Project. TESOL Quarterly, 23: 283-303.
Beretta. A. (1990). Implementation of the Bangalore Project. Applied Linguistics, 11(4): 321-337.
Coombe, C. K. et al. (2007). A Practical Guide to Assessing English Language Learners. US: The University of Michigan Press.
Ellis, R. (2003). Task-Based Language Learning and Teaching. Oxford: Oxford University Press.
Murtagh, L. (1989). Reading in a Second or Foreign Language: Models, Processes, and Pedagogy. Language, Culture and Curriculum, 2(2): 91-105.
Nunan, D. (2004). Task-Based Language Teaching: A Comprehensively: Rrevised Edition of Teaching Tasks for the Communicative Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.
Richards, J. C. & Rodgers, T. S. (2001). Approaches and Methods in Language Teaching (2nd edition). Cambridge: Cambridge University Press.
Richards, J. C. & Schmit. R. (2002). Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics (3rd edition). Edinburgh: Longman Publication.
Winograd, P. & Hare, V. C. (1988). Direct instruction of reading comprehension strategies: the nature of teacher explanation. In C. E. Weinstein, E. T. Goetz, & P. A. Alexander (Eds). Learning & Study Strategies: Issues in Assessment, Instruction, and Evaluation. Sanpiego, CA: Academic Press Inc.
Willis, D. (2008). Reading for Information. Retrieved 2012/2/4 from:http://www.bbc.co.uk/world service.
Willis, D. & Willis, J. (2007). Doing Task-Based Teaching. New York: Oxford University Press.
Zand Moghadam, A. (2007). The Effect of Task-Based Approach on The Iranian ESP Learners’ Reading Comprehension Improvement. M. A. Thesis. Tehran: Allame Tabatabaei University.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,913 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,347 |