تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,131 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,616 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,980 |
تأثیر عمق خط بر خطاهای املایی دانشآموزان آذریزبان | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 5، آذر 1392، صفحه 98-75 اصل مقاله (744.59 K) | ||
نویسندگان | ||
اعظم رستمی* 1؛ حدائق رضائی2؛ عادل رفیعی3 | ||
1کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان - دانشگاه اصفهان | ||
2استادیار گروه زبانشناسی دانشگاه اصفهان | ||
3استادیار گروه زبان شناسی دانشگاه اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 15 بهمن 1393، تاریخ پذیرش: 15 بهمن 1393 | ||
چکیده | ||
مقالهی حاضر، تأثیر عمق خط بر خطاهای املای فارسیِ دانشآموزان آذریزبان را بررسی میکند. در این پژوهش، مفهوم «عمق خط» با مقیاس «آواییشدگی» مورد سنجش قرار خواهد گرفت و در این راستا، از مطالعهی اسپنسر (1999) به منظور محاسبهی این عامل استفاده میشود. دادههای بهکار رفته در این مطالعه از میان 125 برگهی آزمون نهایی املای دانشآموزان در چهار مدرسهی راهنمایی دخترانهی شهر زنجان استخراج شده است که به صورت کمّی و کیفی مورد بررسی قرار گرفتهاند. در این بررسی، پس از ثبت تمامی خطاهای املایی، فهرستی از آنها ارائه خواهد شد. این خطاها که 20 واژه را شامل میشود، در تحلیل آماری مربوط به سنجشِ «عمق خط» با مقیاس «آواییشدگی» مورد استفاده قرار میگیرد. فرضیهی تحقیق حاضر با توجه به مطالعهی اسپنسر، حاکی از وجود ارتباط بین عامل عمق خط (آواییشدگی) و خطاهای املایی است. نتایج حاصل از این پژوهش، عدم تحقق این فرضیه را نشان میدهد و چنین بیان میکند که این عامل، تأثیری در ایجاد خطاهای املایی دانشآموزان مورد مطالعه نداشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
خطاهای املایی؛ عمقِ خط؛ آوایی شدگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of Orthographic Depth Effect on Persian Spelling Errors in Azari-Speaking Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Azam Rostami1؛ Hadaegh Rezaei2؛ Adel Rafiei3 | ||
چکیده [English] | ||
The present study attempts to investigate the effect of orthographic depth on the occurrence of Persian spelling errors of Azari-speaking students. For this purpose, the mentioned factor was calculated by phoneticity measure according to Spencer (1999). The data for doing this research were collected from 125 papers of final Persian dictation exams which belonged to the students from 4 junior high schools at the city of Zanjan. After collecting these papers, the erroneous words were classified in a list and examined quantitatively and qualitatively. These errors consist of 20 erroneous words which were used in statistical study of measuring orthographic depth by phoneticity measure. The research hypothesis, developed based on Spencer (1999), acknowledged the existence of correlation between orthographic depth factor (phoneticity) and spelling errors. The results showed that orthographic depth had no effect on the spelling skill of the subjects. In other words, the research hypothesis was rejected | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Spelling errors, Orthographic depth, Phoneticity | ||
مراجع | ||
ادیب سلطانی، م. (1354). درآمدی بر چگونگی شیوهی خط فارسی. تهران: انتشارات امیرکبیر. ایلهان، ر. (1385). آیا نارساخوانی و نارسانویسی اکتسابی پدیدههای خاص یک زبان است یا جهانی است؟ مجله روانشناسی معاصر، 1(2): 24-18. بیجنخان، م. و علایی ابوذر، ا. (1392). بررسی الگوهای ساختواژی عربی وارد شده در زبان فارسی. پژوهشهای زبانشناسی تطبیقی، شماره 5، صص: 22-1. حقشناس، ع. م. (1356). آواشناسی. تهران: انتشارات آگاه. حلاجی، ج. (1379). بررسی و شناخت خطاهای املایی دانشآموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه آواشناسی. رسالهی کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان. خلخالی، ن. (1375). بررسی علمی شیوهی خط فارسی. تهران: انتشارات ققنوس. ذوالفقاری کندری، ز. (1381). بررسی مسألهی عدم وجود نشانه برای مصوتها در خط فارسی و تأثیر آن در خواندن خط فارسیبرای غیر فارسیزبانان. رسالهی کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی. صدرامیرجانلو، ا. (1381). کاستیهای خط فارسی و پیامدهای آن در آموزش زبان فارسی. مجلهی دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران. شمارههای 162 و 163، صص: 408-393. علیخانی، ج. (1379). بررسی غلطهای املایی دانشآموزان پسر دورهی ابتدایی شهرستان بروجن با اختلال در املانویسی.رسالهی کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی. علینژاد، ب. و قادرینسب، ز. (1392). بررسی میزان تأثیر نظام واکهای و الفبایی زبان اردو بهعنوان زبان مادری در یادگیری نوشتار واکههای زبان فارسی توسط اردوزبانان سه سطح زبانآموزی. (مجموعه مقالات هشتمین همایش بینالمللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران). زنجان: دانشگاه زنجان. قربانی حق، ا. (1380). بررسی منشأ غلطهای املایی در پایههای اول و دوم دبستان. رسالهی کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. گلهداری، م. (1387). تحلیل خطاهای نوشتاری زبانآموزان غیرایرانی. (همایش زبان فارسی و غیر فارسیزبانان دی ماه 1387). مطبوعی بنات، م. (1385). بررسی خطاهای نوشتاری زبانآموزان سطح مقدماتی انگیسیزبان در یادگیری زبان فارسی. تهران: رسالهی کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی.
Al-jabri, F. M. (2006). Common English Spelling Difficulties of Omani Leaners. Sultanate of Oman: Ministry of Education.
Bernstein, J. & Nessly. L. (1981). Performance Comparison of Component Algorithms for the Phonemicization of Orthography. proceeding of the 19th Annual Meeting of the Stanford University for Association for computational Linguistics
Bloomer, R. H. (1956). Word Length and Complexity Variables in Spelling Difficulty. Journal of Educational Research, 49: 531-535.
Bloomer, R. H. (1964). Some Formulate for Predicting Spelling Difficulty. Journal of Educational Research, 57: 395-401.
Cahen, L. S. (1971). Spelling Difficulty: A Survey of the Research. Review of Educational Research, 41: 281-301.
Campion, C. (2004). Spelling Proficiency of Native Speakers of Spanish: A Look at the Influence of Morpheme Structures in Spelling Errors. The UCI undergraduate research journal, pp. 19-26.
Gates, A. I. (1937). A List of Spelling Difficulties in 3876 Words. New York: Columbia University.
Horn, T. D. (1969). Spelling. Encyclopedia Of Educational Research, (4th edition). New York: Macmilllian. Katz, L. & Frost, R. (1989). Orthographic Depth and the Interaction of Visual and Auditory Processing in Word Recognition. memory & cognition,17: 302-311.
Katz, L. & Frost, R. (1992). The reading process is different for different orthographies: The orthographic depth hypothesis. In R. Frost & L. Katz (Eds.), Orthography, Phonology, Morphology,andMeaning (pp. 67–84). Amsterdam: Elsevier Science Publishers.
Levin, H. (1963). A Basic Research Program on Reading. (Final Report, Cooperative Research Project, No. 639) Ithaca, N.Y.: Cornell University.
Liberman, I. Y. et al. (1980). Orthography and the beginning reader. In J. F. Kavanagh & R. L. Venezky (Eds.), Orthography, Reading and Dyslexia (pp. 137–153). Baltimore: University Park Press.
Mangieri, J. N. (1979). Meaning as a Factor in Predicting Spelling Difficulty. Journal of Educational Research,72(5): 285.
Mendenhall, J. E. (1930a). An Analysis of Spelling Errors. New York: Columbia University, Teachers College.
Mendenhall, J. E. (1930b). The Characteristics of Spelling Errors. Journal of Educational Psychology, 21: 648-656.
Randall, M. (2005). English, Mother Tongue or Singlish? Factors Affecting the Spelling of Primary School Pupils in Singapore and Pedagogic Implications. Redesigning Pedagogy. Research, Policy and Practice, National Institute of Education, Singapore, May 2005.
Seymour, P. H. K. et al. (2003). Foundation Literacy Acquisition in European Orthographies. British Journal of Psychology, 94: 143–174.
Spencer, K. A. (1999). Predicting Word Spelling Difficulty in 7 to 11 Year-Olds. Journal Of Research In Reading, 22(3): 283-292.
Spencer, K. A. (2002). English Spelling and Its Contribution to Illiteracy: Word Difficulty for Common English Words.Reading, 38: 16-25.
Spencer, L. H. & Hanley, J. R. (2003). Effects of Orthographic Transparency on Reading and Phoneme Awareness in Children Learning to Read in Wales. British Journal of Psychology, 94: 1–28.
Spencer, K. A. (2007a). Predicting Word Spelling Difficulty for Common English Words from Measures of Orthographic Transparency, Phonemic and Graphemic Length and Frequency.British Journal of Psychology, 98: 305-338.
Spencer, K. A. (2007b). Effects of Orthographic Transparency on Children Spelling of Common English Words. British Journal ofPsychology, 98: 305-338.
Spencer, K. A. (2010). Predicting Children Word-Reading Difficulty for Common English Words: The Effect of Complexity and Transparency. British Journal of Psychology. 101(3): 519-543.
Treiman, R. & Cassar, M. (1997). Spelling acquisition in english. In C. A. Perfetti, L. Rieben, & M. Fayol (Eds.), Learning to Spell: Research, Theory, and Practice Across Languages (pp. 61-80). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Venezky, R. L. (1970). The Structure of English Orthography. The Hague: Mouton.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,780 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,221 |