تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 374 |
تعداد مقالات | 3,063 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,155,286 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,773,260 |
The Effect of Group Dynamic Assessment on Raising Young Iranian EFL Learners' Metacognitive Awareness and Listening Comprehension | ||
Journal of Modern Research in English Language Studies | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 3، آبان 2015، صفحه 86-67 اصل مقاله (576.38 K) | ||
نویسندگان | ||
Mahmood Reza Moradian1؛ Parisa Kogani Baharvand2 | ||
1Department of English Language and Literature, Lorestan University, Khorramabad | ||
2Department of English Language and Literature, Lorestan University | ||
تاریخ دریافت: 17 فروردین 1395، تاریخ پذیرش: 17 فروردین 1395 | ||
چکیده | ||
Listening has long been the neglected skill in second/foreign language acquisition, research, teaching, and assessment. And managing listening instruction and improving listening comprehension in the classroom are difficult for teachers and EFL learners. In this regard, this study aimed at investigating the effect of group dynamic assessment (G-DA) on Iranian EFL learners' metacognitive listening strategies and listening comprehension. Sixty young EFL listeners were assigned to an experimental and a control group at random. The experimental group (n = 30) was metacognitively instructed based on group dynamic assessment. The students in the control group (n = 30) were orally exposed to the same material without being metacognitively instructed by the same teacher. After ten instructional sessions, a listening comprehension post-test and the metacognitive awareness listening questionnaire (MALQ) were administered to both groups to measure their listening comprehension and metacognitive awareness, respectively. A comparison of pre- and post-test scores of the G-DA group showed that the learners benefited from metacognitive instruction as measured by the listening comprehension test. As well, it was found that the experimental group significantly outperformed the control group on both listening comprehension and MALQ post-tests. | ||
کلیدواژهها | ||
listening strategies؛ group dynamic assessment؛ listening comprehension؛ metacognitive instruction | ||
عنوان مقاله [English] | ||
تاثیر ارزیابی پویای گروهی بر پیشبرد آگاهی فراشناختی و درک شنیداری زبان آموزان نوجوان ایرانی | ||
نویسندگان [English] | ||
محمود رضا مرادیان1؛ پریسا کوگانی بهاروند2 | ||
1استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه لرستان | ||
2کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه لرستان | ||
چکیده [English] | ||
گوش دادن مهارتی است که مدت هاست در محیط یادگیری زبان دوم ، پژوهش، آموزش و ارزیابی نادیده گرفته شده است. و تدریس مهارت شنیداری و بهبود درک آن در کلاس برای معامان و فراگیران زبان دوم مشکل است. در این رابطه، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر ارزیابی پویای گروهی بر پیش برد راهکارهای فراشناختی شنیداری و درک شنیداری زبانآموزان ایرانی انجام شدهاست. بدین منظور، 60 زبانآموز نوجوان به صورت تصادفی در یک گروه آموزشی و یک گروه شاهد قرار گرفتند. زبان آموزان در گروه آموزشی (30 نفر) راهبردهای فراشناختی را از طریق مدل ارزیابی پویای گروهی آموختند. زبان آموزان گروه شاهد (30 نفر)، بدون اینکه آموزشی در زمینهی راهبردهای فراشناختی دریافت کنند، به صورت سنتی توسط همان معلم با مطالب و تمرینات یکسانی درک شنیداری را آموزش دیدند. بعد از ده جلسه آموزش، پسآزمون درک شنیداری و پرسشنامه آگاهی فراشناختی شنیداری از دو گروه گرفته شد تا درک شنیداری زبانآموزان و آگاهی فراشناختی آنان سنجیده شود. علاوه براین، پیشرفت فراشناختی زبان آموزان در محیط زبان دوم توسط پرسشنامه آگاهی فراشناختی شنیداری (وندرگریفت، 2006) در شروع و پایان پژوهش سنجیده شد. مقایسه ی بین نمرات پیش و پس آزمون گروه ارزیابی پویای گروهی نشان داد که زبا آموزان این گروه پیشرفت معنی داری در پسآزمون درک شنیداری نسبت به پیش آزمون خود داشتند. علاوه بر این، نتایج بدست آمده نشان داد که زبان آموزان گروه ارزیابی پویای گروهی پیشرفت بیش تری نسبت به گروه شاهد در پسآزمون درک شنیداری و پرسشنامه آگاهی فراشناختی شنیداری داشتند. این پیشرفت و افزایش آگاهی از راهبردهای فراشناختی در گروه آموزشی ارزیابی پویای گروهی می تواند به دلیل کیفیت و میزان مداخله، که هماهنگ با ناحیه رشد تقریبی زبان آموزان بوده است، باشد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
آگاهی فراشناختی, ارزیابی پویای گروهی, درک شنیداری, آموزش فراشناخت | ||
مراجع | ||
Ableeva, R. (2010). Dynamic assessment of listening comprehension in second language learning. [Unpublished doctoral dissertation]. The Pennsylvania State University, University Park, PA.
Alavi, S. M., Kaivanpanah, Sh., & Shabani, K. (2012). Group dynamic assessment: A inventory of mediational strategies for teaching listening. The Journal of Teaching Language Skills, 3(4), 27-58.
Aljaafreh, A., & Lantolf, J. P. (1994). Negative feedback as regulation and learning in the zone of proximal development. The Modern Language Journal, 78(4), 465-483.
Buck, G. (2003). Assessing Listening (3rd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.
Chamot, A. U. (2004). Issues in language learning strategy research and teaching. Electronic journal of foreign language teaching, 1(1), 14-26.
Cross, J. (2010). Raising L2 listeners’ metacognitive awareness: A sociocultural theory perspective. Language Awareness,19, 281-297.
Cross, J. (2011). Metacognitive instruction can help less-skilled listeners. ELT Journal, 65, 408-416.
Daniels, H. (Ed.). (2005). An introduction to Vygotsky. London and New York. Routledge.
Field, J. (2000). Finding one's way in the fog: listening strategies and second-language learners. Modern English Teacher, 9, 29-34.
Field, J. (2008). Guest editor’s introduction emergent and divergent: A view of second language listening research. System, 36, 2-9.
Flavell, J. H. (1976). Metacognitive aspects of problem solving. In L.B. Resnick (Eds.), The nature of intelligence (pp. 231-235). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
Flowerdew, J., & Miller, L. (2005). Second language listening: Theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Goh, C. (2002). Exploring listening comprehension tactics and their interaction patterns. System, 30(2), 185-206.
Goh, C. (2008). Metacognitive instruction for second language listening development: Theory, practice and research implications. RELC journal, 39(2), 188-213.
Goh, C., & Hu, G. (2014). Exploring the relationship between metacognitive awareness and listening performance with questionnaire data. Language Awareness Journal, 23(3), 255-274.
Goh, C., & Taib, Y. (2006). Metacognitive instruction in listening for young learners. ELT Journal, 60, 222-232.
Gutiérrez, A. G. (2008). Microgenesis, method and object: A study of collaborative activity in a Spanish as a foreign language classroom. Applied Linguistics, 29, 120-148.
Hashemi Shahraki, S., Ketabi, S., & Barati, H. (2015). Group dynamic assessment of EFL listening comprehension: Conversational implicatures in focus. International Journal of Research Studies in Language Learning, 4(3), 73-89.
Lantolf, J. P., & Poehner, M. E. (2004). Dynamic Assessment: Bringing the Past into the Future. Journal of Applied Linguistics 1, 49-74.
Lantolf, J. P., & Poehner, M. E. (2014). Sociocultural theory and the pedagogical imperative in L2 education. New York: Rutledge.
Mendelsohn, D. (1995). Applying learning strategies in the second/foreign language listening comprehension lesson. In D. Mendelsohn & J. Rubin (Eds.), A guide for the teaching of second language listening (PP. 132-150). San Diego, CA: Dominie Press.
Mitchell, R., & Myles, F. (2004). Second language learning theories. Routledge.
Poehner, M. E. (2005). Dynamic assessment of advanced L2 learners of French (Doctoral dissertation). Pennsylvania State University.
Poehner, M. E. (2009). Group dynamic assessment: Mediation for the L2 classroom. TESOL Quarterly, 43, 471-491.
Poehner, M. E., & Lantolf, J. P. (2005). Dynamic assessment in the language classroom. Language Teaching Research, 9, 1-33.
Rost M. (2002). Teaching and researching listening. Longman: Pearson Education.
RS Siegler, K. C. (1991). The microgenetic method: A direct means for studying cognitive development. American Psychologis, 46(6), 606.
Vandergrift, L. (2002). ‘It was nice to see that our predictions were right’: Developing metacognition in listening comprehension in Grades 4-6. Canadian Modern Language Review, 58, 555-75.
Vandergrift, L. (2004). Listening to learn or learning to listen? Annual Review of Applied Linguistics, 24, 3-25.
Vandergrift, L. (2007). Recent developments in second and foreign language listening comprehension research. Language Teaching, 40(3), 191-210.
Vandergrift, L., Goh, C., Mareschal, C. J., & Tafaghodtari, M. H. (2006). The metacognitive awareness listening questionnaire: Development and validation. Language Learning, 56(3), 431-462.
Vandergrift, L., & Tafaghodtari, M. H. (2010). Teaching L2 learners how to listen does make a difference: An empirical study. Language Learning, 60(2), 470-497.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind and society: The development of higher mental processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Vygotsky, L. S. (1998). The problem of age. In R. W. Rieber (Ed.), The collected works of L. S. Vygotsky Vol. 5. child psychology. New York: Plenum. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,220 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,481 |