تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,131 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,646 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,995 |
Adversity Quotient and Classroom Management among Iranian EFL Teachers: An Analysis of Personality Styles | ||
Journal of Modern Research in English Language Studies | ||
مقاله 1، دوره 7، شماره 4، دی 2020، صفحه 1-23 اصل مقاله (648.97 K) | ||
نوع مقاله: research paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jmrels.2020.11880.1473 | ||
نویسندگان | ||
Hamid Marashi* 1؛ Zahra Naghibi2 | ||
1Department of English, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2Islamic Azad University, Central Tehran | ||
تاریخ دریافت: 05 آذر 1398، تاریخ بازنگری: 17 اسفند 1398، تاریخ پذیرش: 24 فروردین 1399 | ||
چکیده | ||
Personality types and professional/psychological attributes of teachers have long been the subject of extended debate and research in all fields of education, namely ELT. Accordingly, the focus of this study was to investigate the relationship between introvert and extrovert EFL teachers’ adversity quotient and their effective classroom management. To this end, the Eysenck Personality Inventory (EPI) was distributed among 200 teachers who volunteered to participate in this study and ultimately the 60 teachers who were introverts and the 60 who were extroverts were chosen or the study. All the participants were 30 females and 30 males aged 25-50 with at least three years of teaching experience in different language schools in Tehran. The Adversity Quotient Profile (AQP) was administered among these 120 participants and each teacher’s class was subsequently observed by the researchers through which the teacher’s classroom management was assessed using Murdoch’s (2000) Checklist. To find out the relationship between the two main variables of this study, both descriptive and inferential statistics including Pearson Correlation and linear regression were carried out. The results showed that both introvert and extrovert teachers’ AQ was a significant predictor of their classroom management. These findings delineate that teachers’ AQ is possibly a more decisive factor predicting their classroom management than their extroversion/introversion. | ||
کلیدواژهها | ||
Teacher variables؛ Adversity quotient؛ Effective classroom management؛ Extroversion؛ Introversion | ||
عنوان مقاله [English] | ||
ضریب تاب آوری و مدیریت کلاسی معلمین زبان برونگرا و درونگرا | ||
نویسندگان [English] | ||
حمید مرعشی1؛ زهرا نقیبی2 | ||
1دانشیار آموزش زبان انگلیسی ، گروه انگلیسی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران | ||
چکیده [English] | ||
مباحث مرتبط با الگوهای شخصیتی و ویژگی های حرفه ای – روانشناختی معلمین زمینه پژوهشی گسترده ای را در حوزه های مختلف آموزشی ازجمله حوزه آموزش زبان انگلیسی شکل می دهند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف یافتن هر گونه ارتباط معنی دار آماری بین ضریب تاب آوری و کلاس داری کارآمد معلمین زبان انگلیسی درونگرا و برونگرا صورت گرفته است. بر این اساس، تعداد 200 معلم زبان انگلیسی با تحصیلات مرتبط و با بیش از سه سال تجربه در بازه سنی 20 تا 50 سال انتخاب شدند. نهایتا از میان این 200 معلم، 60 معلم درونگرا و 60 معلم برونگرا (30 معلم زن و 30 معلم مرد) برای شرکت در این مطالعه گزینش شدند. در مرحله بعد، پرسشنامه ضریب تاب آوری با میزان پایایی 89/0 توسط شرکت کنندگان پاسخ داده شد و کلاس درس معلمین توسط یکی از پژوهشگران و سوپروایزر آموزشگاه در دو جلسه مجزا و با اختلاف دو هفته مورد ملاحظه قرار گرفت و چک لیست مدیریت کلاس پر شد. پس از انجام تحلیل آماری داده ها، نتایج پژوهش حاکی از آن است که هم ضریب تاب آوری معلمین زبان درونگرا و هم ضریب تاب آوری معلمین زبان برونگرا با میزان کلاس داری آنها ارتباطی معنی دار و مثبت دارد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
متغیرهای معلمین-ضریب تاب آوری, مدیریت کارآمد کلاسی, برونگرایی, درونگرایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,274 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 987 |