تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 335 |
تعداد مقالات | 2,752 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,106,601 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,257,579 |
The Effectiveness of Metacognitive Awareness Raising on Reading Comprehension and Self-regulation of Iranian EFL Learners | ||
Journal of Modern Research in English Language Studies | ||
مقاله 6، دوره 10، شماره 2، تیر 2023، صفحه 119-141 اصل مقاله (787.41 K) | ||
نوع مقاله: research paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jmrels.2023.18062.2146 | ||
نویسندگان | ||
Zahra Sadat Hadj Seyed Hossein Khani Taher Kermani1؛ Neda Fatehi Rad* 2؛ Valeh Jalali3 | ||
1PhD Candidate, Department of English Language, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran. sogand.kermani1422@gmail.com | ||
2Department of English Language, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman | ||
3Department of English Language,, Kerman Branch,, Islamic Azad University, Kerman, Iran | ||
تاریخ دریافت: 22 آبان 1401، تاریخ بازنگری: 18 دی 1401، تاریخ پذیرش: 27 دی 1401 | ||
چکیده | ||
Abstract The importance of the metacognitive awareness raising strategy has been well-documented in research findings as a type of support for the language skills acquisition of English as a foreign language (EFL) learner in overall; nevertheless, the efficacy of this strategy on EFL learners' reading comprehension and self-regulation level has received little notice. This research investigated the effectiveness of metacognitive awareness raising in a flipped educational environment on Iranian EFL learners' reading skills and their self-regulation levels as a partial attempt in this direction. In order to do this, a sample of 56 low-intermediate EFL students from one of the private language schools in Kerman, Iran, were chosen for the study relying on a convenient sampling strategy. The Oxford placement test, a reading pre-test, a reading post-test, a self-regulation scale, and a semi-structured interview were used to gather the results. Independent samples t-test findings indicated that from the pre-test to the post-test, EFL students in the treatment group outperformed the control group in both reading comprehension and self-regulation level. The findings of the semi-structured interview supported those of the t-test, and it was determined that the treatment's collaborative, entertaining, and educational elements had impressed the students. In sum, the results confirmed that integrating flipped classrooms with metacognitive development increased EFL learners' reading comprehension and self-regulation levels. The pedagogical implications of the strategy are discussed. | ||
کلیدواژهها | ||
Keywords: Metacognitive Awareness Raising؛ Flipped Classroom؛ Self-regulation؛ Strategy-based Instruction | ||
عنوان مقاله [English] | ||
اثربخشی افزایش آگاهی فراشناختی بر درک مطلب و خودتنظیمی زبان آموزان زبان انگلیسی ایرانی | ||
نویسندگان [English] | ||
زهرا سادات حاج سید حسین خانی طاهر1؛ ندا فاتحی راد2؛ واله جلالی3 | ||
2گروه زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان | ||
3گروه زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان | ||
چکیده [English] | ||
اهمیت استراتژی افزایش آگاهی فراشناختی به خوبی در یافتههای پژوهشی به عنوان نوعی پشتیبانی برای کسب مهارتهای زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی به طور کلی مستند شده است. با این وجود، اثربخشی این استراتژی بر درک مطلب و سطح خودتنظیمی زبان آموزان زبان انگلیسی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش به بررسی اثربخشی افزایش آگاهی فراشناختی در محیط آموزشی معکوس بر مهارت های خواندن زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی و سطوح خودتنظیمی آنها به عنوان تلاشی نسبی در این راستا پرداخته است. برای انجام این کار، نمونه ای متشکل از 56 زبان آموز زبان انگلیسی با سطح متوسط پایین از یکی از آموزشگاه های زبان خصوصی در کرمان، با تکیه بر استراتژی نمونه گیری دردسترس برای مطالعه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از آزمون تعیین سطح آکسفورد، پیش آزمون خواندن، پس آزمون خواندن، مقیاس خودتنظیمی و مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. یافتههای آزمون تی مستقل نشان داد که از پیشآزمون تا پسآزمون، زبان آموزان زبان انگلیسی در گروه آزمایش در هر دو سطح درک مطلب و خودتنظیمی بهتر از گروه کنترل عمل کردند. یافته های مصاحبه نیمه ساختاریافته از نتایج آزمون تی مستقل حمایت کرد ومشخص شد که جنبه های مشارکتی، سرگرمکننده و آموزشی گروه آزمون دانشآموزان را تحت تأثیر قرار داده است. در مجموع، نتایج تأیید کرد که ادغام کلاسهای درس معکوس با رشد فراشناختی سطح درک خواندن و خودتنظیمی زبان آموزان را افزایش میدهد. کاربردهای آموزشی استراتژی مورد بحث قرار می گیرد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
واژههای کلیدی: افزایش آگاهی فراشناختی, کلاس درس معکوس, خودتنظیمی, آموزش مبتنی بر استراتژی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 265 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 448 |